V praxi sa stretávame s pojmami „účtovný doklad“ a „daňový doklad“. Účtovné doklady sú záznamy o obchodnej aktivite, ktoré slúžia na štyri účely:
Účtovné doklady sú všetky doklady, ktoré v podnikaní vystavujete, napríklad faktúry alebo výdajky. Ak ste neplatiteľ DPH, vaše faktúry sú účtovnými dokladmi. Naopak ak ste platiteľmi DPH, vaše účtovné doklady sa podľa legislatívy nazývajú daňovými dokladmi. V názve dokladu preto musíte explicitne uviesť, že ide o daňový doklad. Inými slovami daňový doklad je druh účtovného dokladu, ktorý musí spĺňať požiadavky zákona o DPH.
Účtovné doklady je možné deliť podľa druhov, podľa obsahu a podľa počtu dokumentovaných účtovných prípadov. Najprv si ukážeme ich rozdelenie podľa druhov:
Faktúra slúži ako účet za vykonanú službu alebo dodaný tovar, je jedným z najbežnejších dokladov. Jasne stanovuje, kto má komu za čo zaplatiť a akou formou. Faktúry sa delia na faktúry vydané a prijaté podľa toho, či tovar/službu predávate, alebo nakupujete.
Pokladničné doklady nahrádzajú faktúry pri platbe v hotovosti. Vytvára sa vždy v dvoch kópiách, z ktorých jednu dostane zákazník a druhú si nechá podnikateľ. Rovnako ako pri faktúrach sa pokladničné doklady delia na príjmové a výdavkové podľa toho, či za hotové predávate, alebo nakupujete.
Vnútorné účtovné doklady alebo interné doklady slúžia na zaúčtovanie finančných operácií vo vnútri firmy. Je to napríklad:
Za účtovný doklad sa považuje aj klasický bankový výpis, ktorý zachytáva všetky účtovné operácie na firemnom bankovom účte: záznamy o odchádzajúcich transakciách, záznamy o prichádzajúcich transakciách, zostatok na účte.
Podľa obsahu sa účtovné doklady delia na:
Podľa počtu dokumentovaných účtovných prípadov sa doklady delia na:
Náležitosti účtovných dokladov sú definované v §10 zákona o účtovníctve. Ak vediete účtovníctvo, musíte podľa zákona o účtovníctve dodržiavať všeobecné zásady pre vystavovanie dokladov, ktoré sú:
Častým mýtom je, že doklady musia obsahovať pečiatku. To ale zákon nepredpisuje a jeho používanie je dobrovoľné.
Jednotlivé účtovné doklady musí účtovná jednotka archivovať (vyplýva to z § 35 zákona o účtovníctve). Účtovné doklady, účtovné knihy, zoznamy účtovných kníh, zoznamy číselných znakov alebo iných symbolov a skratiek použitých v účtovníctve, odpisový plán, inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy, účtový rozvrh je potrebné v účtovnej jednotke archivovať počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.
Vystavovanie, evidenciu aj archiváciu účtovných dokladov vám uľahčí účtovný program. Napríklad v účtovnom programe Money S3 vediete na jednom mieste účtovníctvo, daňovú evidenciu, fakturáciu, pokladňu, evidenciu majetku aj sklad.
Vyskúšajte si účtovný program zadarmo vo verzii Money S3 Start.
Peňažné prostriedky ako súčasť krátkodobého finančného majetku Z hľadiska členenia majetku sú peňažné prostriedky v…
Dôležité informácie na úvod V prvom rade upozorňujeme, že verzia 25.000 je dostupná iba pre…
Pripravené zoznamy pre rok 2025 Do Pripravených zoznamov sme doplnili účtovné konštanty potrebné pre založenie…
Prečo je dôležité riešiť zálohovanie dát? V dnešnej digitálnej dobe sú dáta neoddeliteľnou súčasťou každodenného…
Analýza súčasných potrieb firmy Prvým krokom pri výbere účtovného programu je identifikácia aktuálnych potrieb vašej…
Prečo prejsť na účtovný program Money S3? Money S3 patrí medzi najpoužívanejšie účtovné softvéry na…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy