Hneď na začiatku si vyjasníme rozdiel medzi účtovnou závierkou a účtovnou uzávierkou:
Pri účtovnej uzávierke sa zisťuje stav majetku, záväzkov a kapitálu účtovnej jednotky (živnostníka, prípadne SZČO alebo firmy) , ak vedú jednoduché alebo podvojné účtovníctvo. SZČO, ktoré vedú daňovú evidenciu sa účtovná uzávierka a vyhotovenie účtovnej závierky netýka. Stav majetku, záväzkov a kapitálu sa uskutočňuje k určitému dátumu, ako je koniec účtovného obdobia – buď koniec kalendárneho alebo hospodárskeho roka.
Výsledkom je prehľad o hospodárení účtovnej jednotky, prípadne prehľad o toku finančných prostriedkov za dané obdobie. Rozhodujúcim dátumom je deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, spravidla to je posledný deň kalendárneho roka, čiže 31.12. alebo posledný deň hospodárskeho roka. K tomu dátumu musíte zaistiť, aby koneční zostatky zobrazovali stav majetku, zdrojov krytia a výsledkov hospodárenia v správnej výške.
Celý proces uzatvára jednotlivé účty za dané účtovné obdobie. Pri účtovnej uzávierke sa
V podvojnom účtovníctve je potrebné vykonať aj nasledovné práce:
Zostavovanie a príprava podkladov pre účtovnú uzávierku je však náročný proces, ktorý by ste rozhodne mali zveriť profesionálnemu účtovníkovi. Prácu určite uľahčia účtovné systémy ako napríklad MoneyS3. Súčasťou je program na podvojné účtovníctvo.
Účtovná závierka je konečným krokom účtovnej uzávierky, ktorý zobrazuje informácie o celkovom hospodárení spoločnosti, finančnej sile a jej budúcom vývoji. Zákon o účtovníctve hovorí o jednotlivých častiach účtovnej závierky v podvojnom účtovníctve:
Pre podnikateľov účtujúcich v jednoduchom účtovníctve tvorí účtovnú závierku:
Účtovné jednotky sa delia na základe zákona o účtovníctve podľa počtu zamestnancov, obratu a výšky aktív (bilančná suma) nasledovne:
Kategória podniku | Počet zamestnancov | Ročný obrat | Ročná suma majetku |
Mikro účtovná jednotka | 1 až 9 | ≤ 700 000€ | ≤ 350 000€ |
Malá účtovná jednotka | 10 až 49 | ≤ 8 000 0000€ | ≤ 4 000 0000€ |
Veľká účtovná jednotka | Nad 50 | ≥ 8 000 0000€ | ≥ 4 000 0000€ |
Účtovná jednotka spĺňa zaradenie do príslušnej kategórie, ak jej vyhovujú aspoň dve z troch kritérií.
Podľa zaradenia účtovnej jednotky rozlišujeme:
Pre každú účtovnú jednotku existuje Opatrenie Ministerstva financií SR, ktoré upresňujú povinnosti zostavenia účtovnej závierky pre mikro, malé a veľké účtovné jednotky.
Okrem povinností pri zostavení účtovnej závierky sa musia účtovné jednotky riadiť aj povinnosťou overenia účtovnej závierky audítorom, kde sa kritériá menia v roku 2021 a 2022 nasledovne:
Pre účtovné obdobie začínajúce 1.1.2020 platia kritériá:
Pre účtovné obdobie začínajúce 1.1.2021 platia kritériá:
Pre účtovné obdobie začínajúce 1.1.2022 platia kritériá:
Podľa toho, kedy sa účtovná závierka zostavuje, rozlišujeme:
Účtovná závierka v jednoduchom účtovníctve má 3 strany a obsahuje:
Účtovná závierka v podvojnom účtovníctve sa skladá zo 4 hlavných častí, a to:
pričom údaje v účtovnej závierke uvádza účtovná jednotka za bežné zdaňovacie obdobie, ako aj za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie.
Zostavenú účtovnú závierku v podvojnom účtovníctve schvaľuje Valné zhromaždenie, pri jednoosobových sro je to Rozhodnutie jediného spoločníka, a to do 12 mesiacov od posledného dňa skončeného účtovného obdobia.
Povinnosťou účtovnej jednotky je uloženie oznámenia o schválení účtovnej závierky do registra účtovných závierok. Avšak účtovná jednotka reálne neukladá účtovnú závierku do registra účtovných závierok, pretože to za ňu urobí daňový úrad. Účtovná jednotka podá oznámenie o schválení účtovnej závierky daňovému úradu, a to listinne alebo elektronicky. Elektronicky tak urobí vždy, ak má povinnosť komunikovať s daňovým úradom elektronicky.
Účtovná závierka je povinnou súčasťou daňového priznania, ale nie je jeho prílohou.
S účtovnou uzávierkou vám pomôže účtovný software Money S3.
Autorom článku je Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy