Mnohých malých podnikateľov deň po termíne podania daňového priznania čaká ďalšia povinnosť. Začať používať registračnú pokladnicu. Odhadom ich môže byť 20 až 40 tisíc a väčšina z nich čaká na spustenie internetovej Virtuálnej registračnej pokladnice (skrátene VRP), ktorú dala pripraviť Finančná správa.
Mali sme príležitosť, ako zástupcovia softvérovej firmy, zoznámiť sa s krátkou prezentáciou VRP priamo na pôde Finančnej správy a tu sú moje postrehy, ktoré mi ako odlišnosti udreli do očí hneď, v porovnaní s klasickými registračnými pokladnicami tak ako ich väčšina podnikateľov používa doteraz.
1. Dennú Z-uzávierku vo virtuálnej pokladnici nehľadajte
Zatiaľ, čo používatelia klasických registračných pokladníc a fiskálnych tlačiarní sú povinní vyhotoviť na konci dňa dennú tzv. Z-uzávierku a nalepiť ju do knihy pokladnice, vo VRP táto funkcia nie je. Používatelia VRP budú mať teda o jednu povinnosť menej.
2. Ranný počiatočný vklad hotovosti nahradí (večerný) výber
Tu by som povedal, že VRP rieši lepšie a logickejšie prácu s peňažnou hotovosťou. Klasické registračné pokladnice totiž majú tú vlastnosť, že po dennej uzávierke vynulujú aj stav hotovosti. Je to nelogické, pretože ak večer pokladník väčšiu časť tržby vyberie a v pokladnici si ponechá iba drobné na vydávanie do druhého dňa, nemala by hotovosť klesnúť na nulu. V praxi preto používatelia klasických registračných pokladníc pred začiatkom predaja zaevidujú do pokladnice hotovostný vklad. VRP vzhľadom k tomu, že nevykonáva dennú uzávierku, ani nenuluje stav hotovosti a ten v nej ostáva. Ak tržbu odnášate napríklad do banky musíte na konci smeny vybranú hotovosť zaevidovať ako výber.
3. Zabudnite na platidlá, VRP eviduje iba peniaze
Je zvykom, že v obchodoch sa okrem peňazí platí aj platobnými kartami, poukážkami, či stravenkami. Bežné registračné pokladnice zväčša umožňujú pri nákupe evidovať aj prijaté platidlá. VRP vzhľadom na svoje zameranie pre najmenších podnikateľov platidlá neeviduje. Ak Vám teda zákazník zaplatí kartou, budete si to musieť poznačiť bokom a večer potom hotovosť prepočítať tak, že platby inými platidlami zohľadníte tak, aby pokladníkovi nevzniklo manko.
3. Bez tréningového režimu
V prípade VRP musíte oželieť aj tréningový režim alebo skúšobný prístup. Virtuálna registračná pokladnica a jej funkcie sa riadia zákonom a ten na možnosť vyskúšať si prácu s aplikáciou pred jej „ostrým“ využitím nestanovuje. Tvorcovia to museli rešpektovať a prípadné zaškolenie obsluhy na rozdiel od bežných kás, ktoré tréningový režim umožňujú budete musieť vykonať naostro – napríklad s dokladmi s veľmi nízkou sumou povedzme rádovo pár centov.
4. Nepotrebujete servisnú organizáciu, ani povinnú servisnú prehliadku
Výhodou VRP je nesporný fakt, že nie je potrebné kupovať ju, nosiť do opravy servisnej organizácii. S tým súvisí aj absencia povinnosti nechať si registračnú pokladnicu pravidelne prehliadnuť.
5. Zaobídete sa aj bez plomby
Poslednou výraznou zmenou je skutočnosť, že vaša tlačiareň, pripojená k počítaču, ktorá bude tlačiť pokladničné doklady nepotrebuje byť označená plombou. Tá v prípade bežných registračných pokladníc a fiskálnych tlačiarní chráni údaje uložené v pamäti pokladnice, pred otvorením a manipuláciou. Keďže ale Vaše tržby budú uložené priamo na serveroch správcu dane, bude o nich vedieť z prvej ruky a manipulácia bude skoro nemožná.
VRP je podľa jej tvorcov určená pre najmenších podnikateľov, preto sú aj funkcie v nej dostupné na základnej úrovni pre splnenie povinností zákona. Návody a videonávody pre prácu s virtuálnou registračnou pokladnicou nájdete na stránke
https://www.financnasprava.sk/sk/podnikatelia/dane
Dušan Peško
(c) CÍGLER SOFTWARE, a.s.
Boli informácie v článku užitočné?
Hodnotenie iba pre užívateľov nášho blogu.