Povinnosti účtovníčky sa líšia podľa jej role vo firme. Napríklad juniorná účtovníčka či fakturantka má za úlohu vystavovať faktúry, odosielať ich klientom a spracovávať prijaté faktúry, teda zadávať ich do účtovného programu. Povinnosti špecializovaných účtovníkov sú však oveľa širšie.
Mzdová účtovníčka väčšinou pracuje vo firmách s väčším počtom zamestnancov. Má na starosti všetku mzdovú agendu.
Medzi typické povinnosti mzdovej účtovníčky patria nasledujúce úkony:
V niektorých firmách sa mzdová účtovníčka stará aj o evidenciu pracovných zmlúv a dohôd.
S takmer celou agendou jej pomôže účtovný program. Napríklad v Money S3 spracuje všetky mzdy a spočíta aj insolvenčné zrážky. Pripraví v ňom podklady pre úrady a zdravotné poisťovne a rovno z účtovného programu ich elektronicky odošle. Tiež v ňom zaúčtuje mzdy, cestovné náhrady atď.
Hlavný účtovník je označenie pre vedúceho účtovníka, ktorý zodpovedá za chod účtovného oddelenia. Vedie tím účtovníkov a fakturantov, rozdeľuje prácu, stráži projekty, zodpovedá za správne účtovníctvo a tiež za dodržiavanie zásad vedenia účtovníctva.
Medzi ich povinnosti napríklad patria:
Najdôležitejším pracovným nástrojom hlavného účtovníka či účtovníčky je program na podvojné účtovníctvo. V ňom kontrolujú prácu kolegov či priamo sami niektoré záležitosti riešia.
Na konci roka má účtovník povinnosť založiť nový účtovný rok v účtovnom programe. Napríklad v Money S3 je to veľmi jednoduché. Keď máte zaplatenú službu Podpora a aktualizácie, pri aktualizácii si do programu stiahnete všetky nové sadzby poistenia, minimálne mzdy atď. Nemusíte ich teda strážiť a zadávať ručne, toto všetko strážia odborníci z Money S3.
Nový účtovný rok prevezme všetky nastavenia (napr. účtová osnova, predkontácie, číselné rady) z roku uplynulého, takže nezačínate s nastavením od nuly. Počiatočné stavy účtov si automaticky prevediete z roku minulého.
Pozrite sa, ako ľahko založíte nový účtovný rok.
Ďalej ide najmä o povinnosti spojené s účtovnou závierkou. Nie vždy ich ale účtovník rieši na konci kalendárneho roka. Niektoré firmy fungujú v cykle hospodárskeho roku – jeho začiatok si zvolíte ľubovoľne. Môže napríklad trvať od 1. 6. do 31. 5.
Účtovná závierka sa skladá z nasledujúcich krokov:
Prečítajte si podrobnosti k jednotlivým krokom účtovnej závierky.
Hlavnou povinnosťou účtovníkov po konci roku je spracovanie účtovnej závierky.
Povinnosti sa líšia podľa toho, do ktorej kategórie účtovných jednotiek spadáte.
Mikro účtovné jednotky zostavujú účtovnú závierku v skrátenom rozsahu. Naopak nemajú povinnosť zverejňovať výsledovku (výkaz ziskov a strát) a nezostavujú prehľad cash flow a prehľad o zmenách vlastného kapitálu.
U malých účtovných jednotiek rozlišujeme, či majú povinnosť auditu účtovnej závierky, alebo nie.
Audit vykonáva nezávislý audítor registrovaný v komore audítorov. V priebehu auditu kontroluje, či vo svojom účtovníctve postupujete v súlade s platnými právnymi normami a predpismi. Následne vypracuje audítorskú správu.
Či sa vás týka audit, poznáte podľa nasledujúcich kritérií:
Pokiaľ spĺňate 2 z vyššie uvedených ukazovateľov, máte povinnosť zadávať audit.
Ak vaša malá účtovná jednotka nepodlieha auditu, zostavuje účtovnú závierku iba v skrátenom rozsahu. Nemusíte zverejňovať výsledovku, ani prehľad o cash flow a prehľad o zmenách vlastného kapitálu.
V prípade, že musíte robiť audit, zostavujete účtovnú závierku v plnom rozsahu a pripravujete výročnú správu. Máte povinnosť zverejniť aj správu od audítora.
Stredných účtovných jednotiek sa týkajú tieto povinnosti:
Pokiaľ máte menšiu či strednú firmu, splnenie všetkých účtovných povinností vám uľahčí obľúbený účtovný systém Money S3. Stiahnite si bezplatnú verziu Štart – nájdete v nej všetky funkcie. Program môžete zadarmo používať, pokiaľ nevyčerpáte počet bezplatných záznamov. Zadarmo máte napr. 500 zápisov v účtovnom denníku.
Najväčšie firmy majú nasledujúce povinnosti:
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy