Ak hovoríme o výbere medzi daňovou evidenciou a vedením účtovníctva, hovoríme o podnikateľoch – živnostníkoch podnikajúcich podľa živnostenského zákona, o slobodných umeleckých povolaniach ako sú herci, spisovatelia, moderátori, tvorcovia blogov alebo článkov, o podnikateľoch podnikajúcich podľa zákonov mimo živnostenského zákona ako sú advokáti, znalci, mediátori a pod. Tieto skupiny podnikateľov môžeme nazvať samostatne zárobkovo činné osoby, skratkou SZČO.
Okrem toho si medzi vedením daňovej evidencie a vedením účtovníctva môžu vybrať aj osoby, ktoré prenajímajú vlastnú nehnuteľnosť alebo jej časť bez živnostenského oprávnenia, ktoré musia v daňovom priznaní preukazovať iba skutočné výdavky.
Na začiatku si vysvetlíme jednotlivé pojmy:
Ak podnikateľ uplatňuje výdavky percentom z príjmov (tzv. paušálne výdavky), je povinný viesť daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona, ale len v rozsahu podľa § 6 ods. 11 písm. a) a d) zákona o dani z príjmov, t. j. evidenciu o príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov, zásobách a pohľadávkach.
Aktuálne je možné uplatniť si paušálne výdavky vo výške 60% z príjmov, max. 20 000€ a k tomu pripočítať skutočne zaplatené sociálne a zdravotné poistenie v zdaňovacom období, za ktorý sa daňová evidencia vedie. Paušálne výdavky si môže uplatniť iba SZČO, ktorá nie je počas celého zdaňovacieho obdobia platiteľom DPH.
Ak si SZČO uplatňuje skutočné výdavky, je povinná viesť daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, ktorá okrem vyššie uvedenej evidencie príjmov a evidencie zásob a pohľadávok, obsahuje aj evidenciu o daňových výdavkoch, evidenciu záväzkov a evidenciu majetku.
Do skutočných výdavkov môže podnikateľ zahrnúť len tie výdavky, ktoré vynaložil na svoje podnikanie a priamo s ním súvisia.
Medzi skutočné, daňovo uznateľné výdavky patria:
Medzi daňovo uznateľné náklady nepatria:
SZČO si môžu zvoliť aj vedenie jednoduchého alebo podvojného účtovníctva. Jednoduché účtovníctvo môžu viesť aj organizácie nezriadené na účel podnikania, napr. občianske združenia. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že pokiaľ niektorý zákon vyslovene neukladá povinnosť podnikateľovi alebo organizácii viesť podvojné účtovníctvo, môže viesť jednoduché účtovníctvo.
Povinnosť viesť podvojné účtovníctvo majú tieto organizácie, ktoré majú povinnosť byť zapísané v obchodnom registri:
Do 30.9.2020 museli byť do obchodného registra zapísané aj podniky zahraničných fyzických osôb. S účinnosťou od 01.10.2020 sa do obchodného registra už nezapisujú žiadne fyzické osoby, bez ohľadu na to, či sú Slováci alebo cudzinci. Fyzické osoby zapísané do obchodného registra do októbra 2020, budú postupne z obchodného registra vymazávané.
S vedením účtovníctva vám môže pomoc program na podvojné účtovníctvo v rámci účtovného systém Money S3.
Excel je užitočným pomocníkom pri vedení daňové evidencie. Ale ešte viac vám pomôže napríklad fakturačná služba iDoklad. V jednom prostredí vystavujete faktúry a tiež evidujete svoje výdaje, pretože do iDoklade jednoducho vložíte všetky prijaté faktúry. Ak máte aj doklady z registračnej pokladne, naskenujete je či odfotíte a vložíte ich do aplikácie. Zbavíte sa tak krabíc s dokladmi a naviac si doklad aj archivujete a nemusíte mať obavu, že doklad po rokoch vybledne.
Oproti excelu nemusíte nič nastavovať, iba vyplníte údaje do pripravených položiek a iDoklad vám zobrazí prehľady príjmov i výdajov. Ak potrebujete viesť evidenciu o zásobách, napr. nakúpili ste reklamné predmety, ktorých stav potrebujete evidovať, aj toto viete viesť v iDoklade. Jednoducho si tiež vygenerujete podklady pro daňové priznanie alebo všetky doklady elektronicky pošlete svojmu účtovníkovi. V prípade, že potrebujete viesť evidenciu majetku (ak vediete daňovú evidenciu so skutočnými výdavkami), túto si jednoducho vediete v exceli, prípadne prejdete na účtovný systém, napr. na Money S3.
Pre živnostníkov, ktorí majú aj sklad, je vhodnejší účtovný program Money S3. Rovnako ako v iDoklade v ňom evidujete príjmy a výdavky, ale naviac máte k dispozícii mnoho ďalších funkcií ako napr. mzdovú agendu. Účtovný systém Money S3 obsahuje modul na vedenie jednoduchého účtovníctva, aj na vedenie podvojného účtovníctva.
TIP: Pokiaľ základy daňové evidencie poznáte a iba sa potrebujete naučiť pracovať v Money S3, môže byť pre vás prínosné absolvovať toto školenie.
Pre koho je vhodnejšia daňová evidencia a pre koho vedenie účtovníctva
Pre SZČO, ktorá nie je platiteľom DPH celé zdaňovacie obdobie a ktorých skutočné výdavky nepresiahnu 60% z príjmov, je výhodnejšie viesť daňovú evidenciu a uplatňovať paušálne výdavky.
Ak skutočné výdavky presiahnu túto hranicu, je vhodnejšie viesť daňovú evidenciu so skutočnými výdavkami.
Ako viesť daňovú evidenciu sa dozviete podrobnejšie v článku Návod: ako zdarma a jednoducho viesť daňovú evidenciu v Exceli
Ak je rozsah podnikania veľký a podnikateľ vystavuje alebo prijíma veľa faktúr, prípadne potrebuje viesť skladovú evidenciu, daňová evidencia vedená v exceli môže byť veľmi neprehľadná. V tom prípade je výhodnejšie, kvôli prehľadu o stave podnikania, ale aj kvôli preukázateľnosti daňových výdavkov a vyhotoveniu daňového priznania, viesť jednoduché účtovníctvo v niektorom z účtovných systémov.
Avšak, nie je zriedkavé, že sa živnostníci dobrovoľne rozhodnú pre vedenie podvojného účtovníctva. Pre vedenie jednoduchého alebo podvojného účtovníctva sa používajú účtovné systémy. Vyskúšajte si účtovný systém Money S3 zadarmo.
Autorom článku je Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy