Jednoduché účtovníctvo je oproti podvojnému účtovníctvu jednoduchším spôsobom, ako viesť prehľad o príjmoch, výdavkoch a ďalších účtovných záznamoch. Zásadným rozdielom medzi jednoduchým a podvojným účtovníctvom je moment zdaňovania príjmov. V podvojnom účtovníctve je momentom zdanenia príjmov prijatá platba, v podvojnom účtovníctve je to dodanie tovaru alebo služby (vystavená faktúra).
Podľa zákona o účtovníctve č.431/2002 Z. z. môžu v jednoduchom účtovníctve účtovať:
Zároveň nie je zakázané, aby sa všetky vymenované subjekty rozhodli o vedenie podvojného účtovníctva.
Daňovníci, ktorí môžu viesť jednoduché účtovníctvo a rozhodnú sa pre neho, musia účtovať podľa:
Základnou účtovnou knihou jednoduchého účtovníctva je peňažný denník. Tam zaznamenáte príjmy a výdavky finančných prostriedkov na účte aj v pokladne.
Ďalšími knihami, ktoré v jednoduchom účtovníctve používate je kniha pohľadávok, kniha záväzkov a ostatné pomocné účtovné knihy, napr. kniha zásob, kniha dlhodobého majetku, knihu cenín a pod.
Pokiaľ niekoho zamestnávate, musíte viesť mzdovú agendu. Viesť jednoduché účtovníctvo môžete aj v našom prehľadnom účtovnom systéme Money S3.
Váš účtovný tok bude začínať a končiť rovnako ako kalendárny rok. Do 3 mesiacov po jeho skončení musíte zostaviť prehľad o príjmoch a výdavkoch a prehľad o majetku a záväzkoch. Obidva výkazy zasielate na daňový úrad elektronicky, ak ste fyzická osoba – podnikateľ a ste registrovaný na daň z príjmov. Inak môžete podať daňové priznanie poštou alebo osobne. V rovnakom termíne podávate aj daňové priznanie za predchádzajúci rok.
Jednoduché účtovníctvo nemá takú bohatú informačnú základňu ako podvojné účtovníctvo. Členenie príjmov a výdavkov nie je také podrobné a v prípade potreby ich sledovania je vhodnejšie viesť podvojné účtovníctvo. Pomoc vám s tým môže program na podvojné účtovníctvo v rámci účtovného systému Money S3.
V prípade, že daňovníci majú nízke výdavky v porovnaní s príjmami, nikoho nezamestnávajú, nepotrebujú sklad, nenakupujú veľa tovarov, je pre nich výhodnejšie viesť daňovú evidenciu k paušálnym alebo skutočným výdavkom.
Autorom článku je Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy