Najprv ujasnenie: v praxi sa často zamieňajú účtovné a daňové doklady.
Účtovné doklady sú všetky doklady, ktoré uplatníte v účtovníctve. Vo chvíli, keď ste platiteľom DPH, všetky tieto doklady (napr. faktúry, paragóny) sú zároveň daňovými dokladmi. A vy v nich musíte oproti neplatiteľom DPH uvádzať navyše informácie o výške alebo sadzbe dane.
Túto povinnosť majú všetci platitelia DPH. Ich náležitosti upravuje zákon o dani z pridanej hodnoty (č. 222/2004 Z.z.) Platiteľom DPH sa stávate buď dobrovoľne alebo najčastejšie automaticky po prekročení obratu 49 790 eur.
Vo chvíli, keď ste platiteľom DPH, musíte vystaviť daňový doklad pri:
Zákon o DPH ukladá povinnosť vyhotoviť faktúru v určitých prípadoch aj iným osobám, nielen platiteľom DPH (viac informácií nájdeme v § 72 zákona o DPH).
Najčastejšie používané typy daňových dokladov sú:
Daňový doklad musí zo zákona obsahovať tieto údaje:
Daňový doklad môže mať listinnú (napr. vytlačená účtenka) aj elektronickú podobu. Za správnosť údajov na daňovom doklade je vždy zodpovedná osoba, ktorá doklad vystavila. Ako dodávateľ máte povinnosť vystaviť daňový doklad najneskôr do 15 dní odo dňa dodania tovaru alebo služby.
Pečiatku ani podpis daňový doklad obsahovať nemusí.
Ak ako platiteľ DPH predávate tovar alebo službu a cena vrátane DPH nie je viac ako 100 eur, tak stačí, keď vystavíte iba zjednodušený daňový doklad. Musí obsahovať tieto náležitosti:
Archivácia účtovných dokladov má svoje pravidlá stanovené zákonom. Účtovné doklady sa musia podľa zákona o účtovníctve archivovať po dobu 5 rokov, ale podľa zákona o DPH sa vyžaduje doba archivácie po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú a uplatní sa táto dlhšia lehota (dĺžku archivácie účtovných dokladov a súvisiacich dokumentov ovplyvňuje § 35 zákona o účtovníctve, ako aj iné zákony). Podnikatelia už nemusia doklady uchovávať v papierovej podobe a môžu ich archivovať len v elektronickej podobe.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy