Podvojné účetníctvo je povinné predovšetkým pre právnické osoby zapísané do obchodného registra – v podnikaní ide najmä o spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti. Fyzické osoby podnikajúce mimo zákona o živnostenskom podnikaní a živnostníci vedú podvojné účtovníctvo na základe dobrovoľnosti. Povinnosť viesť podvojné účtovníctvo pre fyzické osoby zapísané do obchodného registra zanikla, nakoľko v októbri 2020 zanikla možnosť zapísať fyzickú osobu do obchodného registra.
Okrem toho je povinnosť viesť podvojné účtovníctvo pre všetky ostatné spoločnosti zapísané do obchodného registra, ako napr. družstvá. Občianske združenie, jeho organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby a cirkvi musia viesť podvojné účtovníctvo, ak podnikajú a ak ich príjmy dosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 €, ak nie sú subjektom verejnej správy.
V podvojnom účtovníctve sa všetky položky zapisujú takzvaným podvojným spôsobom. Používajú sa dva účty, resp. zápisy, a to na ľavej strane MD – má dať a na pravej strane D – dal. Každá položka na jednom z týchto účtov je spárovaná s údajom na druhom účte.
Napríklad kúpite od dodávateľa materiál. V účtovníctve na strane MD bude to, čo vy získate – v tomto prípade materiál – zvýšenie majetku. Na strane D bude zachytené to, čo musíte dať vy – v tomto prípade úhrada z účtu alebo z pokladne – zníženie majetku. Ak predáte svoj tovar, na strane MD budete mať príjem peňazí za tovar na účet alebo do pokladne – zvýšenie majetku – na druhej strane D bude predaný tovar – úbytok majetku.
Podvojné účtovníctvo pracuje s dvoma základnými pojmami, a to Aktíva (majetok ako zásoby, pohľadávky, peniaze na účte a v pokladni) a Pasíva (základné imanie, fondy, záväzky). Aktíva a pasíva musia byť v rovnováhe. Ďalšími pojmami sú výnosy a náklady a rozdiel medzi nimi je hospodársky výsledok – strata alebo zisk. V podvojnom účtovníctve sa striktne oddeľujú príjmy od výnosov a výdavky od nákladov. Jednoduché účtovníctvo pracuje s pojmami príjmy a výdavky.
Pri každej položke musíte uviesť, o aký účet ide. Každý účet má svoje číslo a účty sú zoradené v rámcovej účtovnej osnove. Obsah rámcovej účtovej osnovy pre podnikateľov stanovuje opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie MFSR o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove“).
V sústave podvojného účtovníctva sa účtuje v účtovných knihách:
Hlavná kniha zahŕňa syntetické a analytické účty podľa účtového rozvrhu a musí obsahovať najmä tieto údaje
TIP: Prečítajte si tiež, ako jednoduché je viesť jednoduché účtovníctvo
V Money S3 pohodlne zvládnete podvojné účtovníctvo a aj jednoduché účtovníctvo. Vyskúšajte si účtovný program zadarmo.
Zatiaľ čo daňovú evidenciu na paušálne alebo skutočné výdavky môžete viesť aj v excelovskej tabuľke, pri podvojnom účtovníctve odporúčame zvoliť špecializovaný účtovný program. V ňom nájdete prehľadne všetky knihy a prehľady, vytlačíte si jednotlivé zostavy a pokiaľ narazíte na chybu, rýchlo a ľahko ju dohľadáte a opravíte.
Účtovný softvér spravidla ponúka množstvo ďalších funkcií, ktorými pokryjete ďalšiu časť firemnej administratívy ako napríklad:
S vedením účtovníctva vám pomôže program na podvojné účtovníctvo, ktorý je súčasťou Money S3.
Autorom článku je Ing. Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy