Účtovníctvo

Čo je podvojné účtovníctvo a kto ho musí viesť

Kto vedie podvojné účtovníctvo

Podvojné účetníctvo je povinné predovšetkým pre právnické osoby zapísané do obchodného registra – v podnikaní ide najmä o spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti. Fyzické osoby podnikajúce mimo zákona o živnostenskom podnikaní a živnostníci vedú podvojné účtovníctvo na základe dobrovoľnosti. Povinnosť viesť podvojné účtovníctvo pre fyzické osoby zapísané do obchodného registra zanikla, nakoľko v októbri 2020 zanikla možnosť zapísať fyzickú osobu do obchodného registra.

Okrem toho je povinnosť viesť podvojné účtovníctvo pre všetky ostatné spoločnosti zapísané do obchodného registra, ako napr. družstvá. Občianske združenie, jeho organizačné zložky, ktoré majú právnu subjektivitu, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby a cirkvi musia viesť podvojné účtovníctvo, ak podnikajú a ak ich príjmy dosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 €, ak nie sú subjektom verejnej správy.

Ako funguje podvojné účtovníctvo

V podvojnom účtovníctve sa všetky položky zapisujú takzvaným podvojným spôsobom. Používajú sa dva účty, resp. zápisy, a to na ľavej strane MD – má dať a na pravej strane D – dal. Každá položka na jednom z týchto účtov je spárovaná s údajom na druhom účte.

Napríklad kúpite od dodávateľa materiál. V účtovníctve na strane MD bude to, čo vy získate – v tomto prípade materiál – zvýšenie majetku. Na strane D bude zachytené to, čo musíte dať vy – v tomto prípade úhrada z účtu alebo z pokladne – zníženie majetku. Ak predáte svoj tovar, na strane MD budete mať príjem peňazí za tovar na účet alebo do pokladne – zvýšenie majetku – na druhej strane D bude predaný tovar – úbytok majetku.

Podvojné účtovníctvo pracuje s dvoma základnými pojmami, a to Aktíva (majetok ako zásoby, pohľadávky, peniaze na účte a v pokladni) a Pasíva (základné imanie, fondy, záväzky). Aktíva a pasíva musia byť v rovnováhe. Ďalšími pojmami sú výnosy a náklady a rozdiel medzi nimi je hospodársky výsledok – strata alebo zisk. V podvojnom účtovníctve sa striktne oddeľujú príjmy od výnosov a výdavky od nákladov. Jednoduché účtovníctvo pracuje s pojmami príjmy a výdavky.

Pri každej položke musíte uviesť, o aký účet ide. Každý účet má svoje číslo a účty sú zoradené v rámcovej účtovnej osnove. Obsah rámcovej účtovej osnovy pre podnikateľov stanovuje opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie MFSR o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove“).

V sústave podvojného účtovníctva sa účtuje v účtovných knihách:

  1. v denníku, v ktorom sú účtovné zápisy usporiadané chronologicky, ktorým sa preukazuje zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov
  2. v účtovnom období, v hlavnej knihe, v ktorej sa účtovné zápisy usporadúvajú z vecného hľadiska systematicky a v ktorej sa preukazuje zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov na účty majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, nákladov a výnosov v účtovnom období.

Hlavná kniha zahŕňa syntetické a analytické účty podľa účtového rozvrhu a musí obsahovať najmä tieto údaje

  • stavy účtov ku dňu, ku ktorému sa otvára hlavná kniha,
  • súhrnné obraty strany Má dať a strany Dal jednotlivých účtov, minimálne za kalendárny mesiac,
  • zostatky a stavy účtov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

V Money S3 pohodlne zvládnete podvojné účtovníctvo a aj jednoduché účtovníctvo. Vyskúšajte si účtovný program zadarmo.

Akú formu musí mať podvojné účtovníctvo

Zatiaľ čo daňovú evidenciu na paušálne alebo skutočné výdavky môžete viesť aj v excelovskej tabuľke, pri podvojnom účtovníctve odporúčame zvoliť špecializovaný účtovný program. V ňom nájdete prehľadne všetky knihy a prehľady, vytlačíte si jednotlivé zostavy a pokiaľ narazíte na chybu, rýchlo a ľahko ju dohľadáte a opravíte.

Účtovný softvér spravidla ponúka množstvo ďalších funkcií, ktorými pokryjete ďalšiu časť firemnej administratívy ako napríklad:

  • mzdy a personalistika,
  • správa skladov,
  • kniha jázd a majetku
  • či adresár.

S vedením účtovníctva vám pomôže program na podvojné účtovníctvo, ktorý je súčasťou Money S3.

Autorom článku je Ing. Katarína Serinová

Nejnovější články

Všetko, čo potrebujete vedieť o rekreačnom poukaze: Podmienky, výška a možnosti využitia

Kedy má zamestnanec nárok na príspevok na rekreáciu Na to, aby bol zamestnávateľ povinný príspevok…

21 januára, 2025

Novinky vo verzii 25.100: prepojenie API s Tatra bankou a ďalšie zmeny v Money S3

Buďte pripravení na rok 2025 Rok 2025 prináša množstvo legislatívnych zmien a noviniek, ktoré sme…

20 januára, 2025

Zmeny a novinky Money S3 verzie 25.100

Tatra banka (API) Od verzie 25.100 je k dispozícii nová služba elektronického platobného styku Tatra…

20 januára, 2025

Zdaňovanie podielov na zisku (dividend) v roku 2025 za rok 2024

Schválenie účtovnej závierky a návrhu na rozdelenie zisku Pravidlá zdaňovania podielov na zisku upravuje zákon…

20 januára, 2025

Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch: Čo to je, čo musí obsahovať a kedy sa vydáva?

Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch: čo to je Celý formulár sa nazýva Potvrdenie o zdaniteľných príjmoch…

20 januára, 2025

Mzdy, dane, odvody a celková cena práce zamestnanca v roku 2025

Príjem zo závislej činnosti – od jeho sumy sa odvíja všetko ostatné Východiskovým bodom v…

20 januára, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy