Spôsob zaúčtovania prijatej faktúry je daný tým, či:
Pokiaľ pre účely daňového priznania uplatňujete výdavky percentom z príjmov, čiže tzv. paušálne výdavky (vo výške 60 % zo zdaniteľných príjmov), to znamená, že reálne výdavky nemusíte evidovať, tým pádom ani neriešite zaúčtovanie prijatých faktúr. Evidovať musíte iba príjmy, zásoby a pohľadávky súvisiace s podnikaním.
Na udržanie prehľadu o reálnych výdavkoch v podnikaní ale odporúčame faktúry schovávať. Na konci roka si potom spočítate, či sa vám vôbec oplatí uplatňovať paušálne výdavky. Zároveň môžete lepšie plánovať rozvoj podnikania a máte aj prehľad o tom, či ste všetky faktúry zaplatili.
Pokiaľ vediete daňovú evidenciu, zahŕňate do nej svoje príjmy aj výdavky. To znamená všetky transakcie a k nim aj vydané a prijaté faktúry či doklady za nákupy.
V daňovej evidencii na rozdiel od účtovníctva zohľadňujete, kedy príjmy a výdavky skutočne nastali. Teda faktúru nezaúčtujete podľa dátumu jej prijatia, ale k dátumu jej uhradenia. Pokiaľ napríklad dostanete faktúru na konci mája so splatnosťou v júni, do daňovej evidencie faktúru zaradíte v júni.
Naopak v účtovníctve nie je dôležitý dátum úhrady faktúry, ale uskutočnenie plnenia – teda dodanie tovaru či uskutočnenie služby. Pokiaľ tovar spolu s faktúrou dostanete v máji, do účtovníctva sa prijatá faktúra dostane za máj. Aj keď peniaze z vášho účtu na jej zaplatenie odídu až v júni.
Podobne to platí aj pre prijaté faktúry z minulého roku. Pokiaľ faktúru za v decembri odvedenú službu dostanete na konci roka, zaúčtujete ju do decembra – aj keď ju zaplatíte až v januári.
Prijaté faktúry musíte nielen uviesť do daňovej evidencie či účtovníctva, ale aj uchovávať pre prípadnú kontrolu z finančného úradu. Dĺžku archivácie faktúr určuje zákon o účtovníctve. U neplatiteľov DPH je to 5 rokov, u platiteľov 10 rokov.
Archiváciou faktúr sa myslí ich fyzické uloženie v papierovej podobe do šanónu, ale aj pohodlnejšie uloženie v elektronickej podobe do počítača či na cloud.
Prijaté faktúry ovplyvňujú aj výšku odvádzanej dane z pridanej hodnoty. Ak ste platiteľom DPH a prijmete faktúru od platiteľa DPH, zaúčtujete spolu s faktúrou aj odvedenú DPH. V priznaní k DPH potom uplatníte odpočet – zaplatenú daň si odpočítate od daní, ktoré vyberiete od svojich zákazníkov, štátu odvediete len ich rozdiel.
Pokiaľ prijmete faktúru od neplatiteľa DPH, nie je na nej daň uvedená a nemôže teda vstúpiť do priznania k DPH.
Stretnúť sa môžete aj s prijatou faktúrou v cudzej mene. Tú potom zaúčtujete s kurzom, ktorý používate vo svojom účtovníctve či daňovej evidencii – obvykle sa pracuje s kurzom ČNB.
Zálohová faktúra nie je daňovým dokladom, ale iba výzvou na platbu. To znamená, že nevykonávate účtovanie prijatej zálohovej faktúry.
Zálohovú faktúru si iba zaevidujte a do účtovníctva či daňovej evidencie zadáte až prijatý daňový doklad o jej zaplatení (ku dňu jeho prijatia, respektíve uhradenia).
Na uľahčenie práce odporúčame používať program na faktúry. Pokiaľ účtujete v Money S3, využite modul Fakturácia. Prehľadne vám rozdelí prijaté a vydané faktúry, označí vám zaplatené faktúry.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy