Obsah
Ako podnikatelia faktúry nielen vydávate, ale aj prijímate a platíte. Prečítajte si, ako prijatú faktúru správne zaúčtovať a ako ovplyvňuje vaše dane.
Spôsob zaúčtovania prijatej faktúry je daný tým, či:
- uplatňujete paušálne výdavky,
- vediete daňovú evidenciu,
- vediete účtovníctvo.
Uplatňovanie výdavkov prostredníctvom paušálu a zaúčtovanie faktúr
Pokiaľ pre účely daňového priznania uplatňujete výdavky percentom z príjmov, čiže tzv. paušálne výdavky (vo výške 60 % zo zdaniteľných príjmov), to znamená, že reálne výdavky nemusíte evidovať, tým pádom ani neriešite zaúčtovanie prijatých faktúr. Evidovať musíte iba príjmy, zásoby a pohľadávky súvisiace s podnikaním.
Na udržanie prehľadu o reálnych výdavkoch v podnikaní ale odporúčame faktúry schovávať. Na konci roka si potom spočítate, či sa vám vôbec oplatí uplatňovať paušálne výdavky. Zároveň môžete lepšie plánovať rozvoj podnikania a máte aj prehľad o tom, či ste všetky faktúry zaplatili.
Prijaté faktúry v daňovej evidencii
Pokiaľ vediete daňovú evidenciu, zahŕňate do nej svoje príjmy aj výdavky. To znamená všetky transakcie a k nim aj vydané a prijaté faktúry či doklady za nákupy.
V daňovej evidencii na rozdiel od účtovníctva zohľadňujete, kedy príjmy a výdavky skutočne nastali. Teda faktúru nezaúčtujete podľa dátumu jej prijatia, ale k dátumu jej uhradenia. Pokiaľ napríklad dostanete faktúru na konci mája so splatnosťou v júni, do daňovej evidencie faktúru zaradíte v júni.
Prijaté faktúry v účtovníctve
Naopak v účtovníctve nie je dôležitý dátum úhrady faktúry, ale uskutočnenie plnenia – teda dodanie tovaru či uskutočnenie služby. Pokiaľ tovar spolu s faktúrou dostanete v máji, do účtovníctva sa prijatá faktúra dostane za máj. Aj keď peniaze z vášho účtu na jej zaplatenie odídu až v júni.
Podobne to platí aj pre prijaté faktúry z minulého roku. Pokiaľ faktúru za v decembri odvedenú službu dostanete na konci roka, zaúčtujete ju do decembra – aj keď ju zaplatíte až v januári.
Archivácia prijatých faktúr
Prijaté faktúry musíte nielen uviesť do daňovej evidencie či účtovníctva, ale aj uchovávať pre prípadnú kontrolu z finančného úradu. Dĺžku archivácie faktúr určuje zákon o účtovníctve. U neplatiteľov DPH je to 5 rokov, u platiteľov 10 rokov.
Archiváciou faktúr sa myslí ich fyzické uloženie v papierovej podobe do šanónu, ale aj pohodlnejšie uloženie v elektronickej podobe do počítača či na cloud.
Prijatá faktúra a DPH
Prijaté faktúry ovplyvňujú aj výšku odvádzanej dane z pridanej hodnoty. Ak ste platiteľom DPH a prijmete faktúru od platiteľa DPH, zaúčtujete spolu s faktúrou aj odvedenú DPH. V priznaní k DPH potom uplatníte odpočet – zaplatenú daň si odpočítate od daní, ktoré vyberiete od svojich zákazníkov, štátu odvediete len ich rozdiel.
Pokiaľ prijmete faktúru od neplatiteľa DPH, nie je na nej daň uvedená a nemôže teda vstúpiť do priznania k DPH.
Prijatá faktúra v cudzej mene a DPH
Stretnúť sa môžete aj s prijatou faktúrou v cudzej mene. Tú potom zaúčtujete s kurzom, ktorý používate vo svojom účtovníctve či daňovej evidencii – obvykle sa pracuje s kurzom ČNB.
Prijatá zálohová faktúra – účtovanie
Zálohová faktúra nie je daňovým dokladom, ale iba výzvou na platbu. To znamená, že nevykonávate účtovanie prijatej zálohovej faktúry.
Zálohovú faktúru si iba zaevidujte a do účtovníctva či daňovej evidencie zadáte až prijatý daňový doklad o jej zaplatení (ku dňu jeho prijatia, respektíve uhradenia).
Zaúčtovanie prijatej faktúry v účtovnom programe Money S3
Na uľahčenie práce odporúčame používať program na faktúry. Pokiaľ účtujete v Money S3, využite modul Fakturácia. Prehľadne vám rozdelí prijaté a vydané faktúry, označí vám zaplatené faktúry.
Boli informácie v článku užitočné?
Hodnotenie iba pre užívateľov nášho blogu.