Podnikanie

Všetko, čo potrebujete vedieť o elektronickej schránke na www.slovensko.sk

Čo je to elektronická schránka a na čo sa používa

Elektronické schránky upravuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov. Elektronická schránka je prostriedok, ktorý slúži na oficiálnu elektronickú komunikáciu občanov a podnikateľov s orgánmi verejnej moci. Elektronickú schránku je teda možné použiť pri komunikácii napríklad s mestom, poisťovňou, okresným úradom, súdom.

Jednoducho povedané, elektronická schránka je niečo ako oficiálna štátom zriadená e-mailová schránka, pričom podobne ako e-mail vyzerá aj sa používa. Vďaka elektronickej schránke si môžu občania a podnikatelia posielať s orgánmi verejnej moci návrhy, žiadosti, odvolania, rozhodnutia a iné dokumenty elektronicky. Elektronická schránka tak v plnej miere nahrádza v komunikácii s orgánmi verejnej moci listinné dokumenty doručované poštou. Elektronický dokument doručený do elektronickej schránky má rovnaké právne účinky ako listinný dokument doručený druhej strane doporučene alebo do vlastných rúk.

Kto môže mať elektronickú schránku zriadenú a používať ju

Vo všeobecnosti platí, že o zriadenie elektronickej schránky nie je potrebné nikoho žiadať, pretože štát ju zo zákona bezplatne zriadi nasledujúcim subjektom:

  • orgánu verejnej moci,
  • právnickej osobe, ktorá má sídlo na území Slovenskej republiky,
  • fyzickej osobe, ktorá má oprávnenie na podnikanie,
  • fyzickej osobe, ktorá je občanom Slovenskej republiky a dosiahla 18 rokov,
  • fyzickej osobe, ktorá nie je občanom Slovenskej republiky a bol jej udelený pobyt alebo azyl na území Slovenskej republiky.

Elektronickú schránku si môže na základe dobrovoľného rozhodnutia a žiadosti zriadiť aj:

  • subjekt medzinárodného práva,
  • právnická osoba, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky,
  • zapísaná organizačná zložka,
  • fyzická osoba, ktorá nemá oprávnenie na podnikanie, ak je občanom Slovenskej republiky a nedosiahla 18 rokov, alebo ak nie je občanom Slovenskej republiky a nebol jej udelený pobyt alebo azyl na území Slovenskej republiky,
  • iná osoba, o ktorej to ustanoví osobitný predpis.

Žiadosť o zriadenie elektronickej schránky je možné podať dvoma spôsobmi. Žiadosť podaná elektronicky cez portál slovensko.sk musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom žiadateľa. Žiadosť podaná v listinnej podobe musí byť podpísaná s úradne osvedčeným podpisom žiadateľa.

Pre každé právne postavenie sa zriaďuje jedna samostatná elektronická schránka. Ak má fyzická osoba napríklad živnosť a zároveň je konateľom s. r. o., bude disponovať prístupom až do troch elektronických schránok. Do jednej pre fyzickú osobu – nepodnikateľa, druhej pre fyzickú osobu – podnikateľa a tretej pre právnickú osobu, ktorej je štatutárom.

Ako sa prihlasuje do elektronickej schránky

Do elektronickej schránky sa prihlasuje cez ústredný portál verejnej správy slovensko.sk.

Na vstup do elektronickej schránky existujú tri možnosti:

  1. Prihlásenie slovenským dokladom: na prihlásenie je možné použiť slovenský občiansky preukaz s čipom (eID kartu) (používajú ho občania Slovenska, ktorí majú na Slovensku pobyt), doklad o pobyte s čipom (používajú ho cudzinci, ktorí majú povolený pobyt na Slovensku) alebo alternatívny autentifikátor (používajú ho občania Slovenska alebo cudzinci, ktorí nemajú žiadny pobyt na Slovensku).
  2. Prihlásenie iným európskym dokladom: obyvatelia iných členských krajín Európskej únie sa môžu prihlásiť prostredníctvom svojej eID karty (občianskeho preukazu s čipom) alebo iného identifikátora, ktorý daná krajina akceptuje.
  3. Prihlásenie mobilnou aplikáciou: používatelia mobilnej aplikácie Slovensko v mobile sa môžu prihlásiť naskenovaním QR kódu zobrazenom vo webovom prehliadači mobilom alebo vygenerovaním číselného kódu v mobile a jeho vložením do webového prehliadača; na prihlásenie sa s mobilnou aplikáciou je ale potrebné ju predtým aktivovať „spárovaním“ s príslušným oficiálnym dokladom (napr. s občianskym preukazom alebo s dokladom o pobyte).

Okrem uvedeného dokladu sa pri prihlasovaní sa do elektronickej schránky nezaobídete bez ďalších dôležitých softvérových a hardvérových požiadaviek. Počítač s internetom je samozrejmosť, ale okrem toho potrebujete aj čítačku čipových kariet, bezpečnostný osobný kód (BOK kód) zvolený pri preberaní príslušného dokladu na Polícii a program Aplikácia pre eID, ktorý je možné si stiahnuť bezplatne.

Čo znamená mať elektronickú schránku aktivovanú a pre koho je to povinné

Ako už bolo uvedené vyššie, väčšina subjektov, ako sú napríklad slovenské právnické osoby, fyzické osoby – podnikatelia a slovenské fyzické osoby – nepodnikatelia staršie ako 18 rokov, má elektronickú schránku zriadenú automaticky zo zákona. Ostatní, ktorých sme tiež spomínali vyššie, môžu o jej zriadenie požiadať.

Zriadenie elektronickej schránky ale nie je to isté čo aktivácia elektronickej schránky na elektronické doručovanie. Aktivácia elektronickej schránky na elektronické doručovanie má za následok to, že orgány verejnej moci (úrady) budú úradné dokumenty príslušnému subjektu doručovať už len elektronicky do elektronickej schránky. Majiteľovi elektronickej schránky aktivovanej na elektronické doručovanie by už nemal prísť od úradu žiadny listinný dokument. Naopak, odosielanie listinných dokumentov zo strany takéhoto subjektu smerom k úradu je naďalej možné. Povinne majú elektronickú schránku aktivovanú na elektronické doručovanie orgány verejnej moci a právnické osoby. Ostatní (hlavne fyzické osoby) si môžu elektronickú schránku aktivovať na elektronické doručovanie dobrovoľne, na základe žiadosti priamo po prihlásení sa do nej kliknutím na tlačidlo „Aktivovať“.

Je potrené však uviesť aj to, že odosielať elektronické podania cez portál slovensko.sk môžu aj tie fyzické osoby, ktoré nemajú elektronickú schránku aktivovanú na elektronické doručovanie. Rozdiel je len v tom, že orgány verejnej moci týmto fyzickým osobám úradný dokument nedoručia elektronicky, ale v listinnej podobe poštou.

Smer a druh komunikácie Subjekt s elektronickou schránkou
aktivovanou na elektronické doručovanie neaktivovanou na elektronické doručovanie
Možnosť prijímať dokumenty od úradov v elektronickej podobe áno nie
Možnosť prijímať dokumenty od úradov v listinnej podobe nie áno
Možnosť posielať dokumenty úradom v elektronickej podobe áno áno
Možnosť posielať dokumenty úradom v listinnej podobe áno áno

Zrušenie a deaktivácia elektronickej schránky

Elektronickú schránku nie je možné svojvoľne zrušiť. K jej zrušeniu dôjde v prípade fyzickej osoby po smrti a v prípade právnickej osoby po zániku bez právneho nástupcu. V porovnaní s tým, elektronické schránky, ktoré nie sú povinne aktivované na elektronické doručovanie (ide predovšetkým o elektronické schránky fyzických osôb), je možné ľahko deaktivovať na elektronické doručovanie. Do takejto elektronickej schránky už nebudú prichádzať žiadne úradné dokumenty. Prihlasovať sa do nej ale bude možné aj naďalej.

Na deaktiváciu elektronickej schránky na elektronické doručovanie stačí využiť na to určenú funkciu v nastaveniach elektronickej schránky. Je to možné urobiť aj formulárom v listinnej podobe s úradne osvedčeným podpisom. Rovnakým spôsobom je možné elektronickú schránku aj opätovne aktivovať na elektronické doručovanie. Je možné to však urobiť najskôr po uplynutí 6 mesiacov a ak bola elektronická schránka deaktivovaná dvakrát za posledných 15 mesiacov, musí na jej opätovnú aktiváciu uplynúť 12 mesiacov. Za žiadosť o opätovnú aktiváciu elektronickej schránky sa platí poplatok 5 eur, ak je žiadosť podaná elektronicky, resp. 10 eur, ak je žiadosť podaná v listinnej podobe.

Doručovanie do elektronickej schránky – obyčajné a do vlastných rúk

Elektronická schránka na portáli slovensko.sk sa podobá e-mailovej schránke. Sú tu priečinky prijatých, odoslaných, rozpracovaných aj vymazaných správ a samozrejme aj možnosť vytvoriť a odoslať nejakej inštitúcii novú správu. Správy prichádzajúce do elektronickej schránky sa však podobne ako v prípade listinných poštových zásielok môžu triediť na doručované „obyčajne“ a doručované do vlastných rúk, pri ktorých je pre prečítanie tejto správy potrebné potvrdiť jej doručenie. Je medzi nimi veľký rozdiel.

Pokiaľ orgán verejnej moci pošle do elektronickej schránky aktivovanej na elektronické doručovanie dokument doručovaný „obyčajne“, považuje sa za doručený v nasledujúci deň. Ak ide o dokument doručovaný do vlastných rúk, ten sa považuje za doručený buď potvrdením prevzatia elektronickej doručenky, alebo po uplynutí úložnej lehoty (obvykle je to 15 dní odo dňa nasledujúceho po prijatí elektronickej správy) bez ohľadu na to, či ste ho prečítali alebo nie. Uplatňuje sa tu totižto fikcia doručenia so všetkými následkami.

Pre používateľov s elektronickou schránkou aktivovanou na elektronické doručovanie to znamená nutnosť elektronickú schránku pravidelne kontrolovať, inak riskujú zmeškanie dôležitej lehoty (napr. lehoty na podanie odvolania). Odporúčame si preto priamo v elektronickej schránke nastaviť e-mailové alebo SMS notifikácie na prichádzajúce správy.

Vyskúšajte si zadarmo účtovný program Money S3
S ním môžete jednoducho viesť účtovníctvo, vystavovať faktúry či evidovať sklad pre kamenný i online predaj

Ako odoslať úradu správu z elektronickej schránky

Z elektronickej schránky je možné poslať oficiálnu správu s právnymi účinkami rovnakými ako v prípade listinného dokumentu len orgánu verejnej moci, teda nejakému mestu, úradu, súdu, poisťovni, škole a podobne. Odoslať správu z elektronickej schránky inej fyzickej osobe alebo právnickej osobe zatiaľ nie je možné. Pre odoslanie elektronickej správy je potrebné sa prihlásiť do elektronickej schránky a kliknúť na tlačidlo „Vytvoriť správu“. Ak nebude použitý štruktúrovaný formulár (ako napr. pri ohlasovaní živnosti), tak je potrebné v nasledujúcom kroku zvoliť možnosť „Všeobecné podanie“. Po výbere adresáta je možné napísať konkrétny text a priložiť k nemu prílohy. Pred odoslaním je potrebné dokument podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom.

Nejnovější články

Ako si zostaviť požiadavky na účtovný program

Analýza súčasných potrieb firmy Prvým krokom pri výbere účtovného programu je identifikácia aktuálnych potrieb vašej…

17 decembra, 2024

Ako stiahnuť a nainštalovať bezplatnú verziu Money S3

Prečo prejsť na účtovný program Money S3? Money S3 patrí medzi najpoužívanejšie účtovné softvéry na…

13 decembra, 2024

Ako automatizovať prenos dát medzi systémami v rámci účtovného softvéru

Prečo je automatizácia prenosu dát dôležitá? Automatizácia prenosu dát prináša firmám niekoľko zásadných výhod. Jednou…

12 decembra, 2024

Daň zo sladených nealkoholických nápojov od roku 2025

Aké nápoje budú podliehať dani zo sladených nealkoholických nápojov Kľúčovým pojmom nového zákona č. 251/2024…

11 decembra, 2024

Tvorba a čerpanie sociálneho fondu – povinnosti a možnosti zamestnávateľa

Ktorý zamestnávateľ je povinný tvoriť sociálny fond Prvotnú tvorbu a následné použitie sociálneho fondu upravuje…

10 decembra, 2024

[Návod] Ako viesť sklad v daňovej evidencii

Kto vedie daňovú evidenciu Pomocou daňovej evidencie živnostníci (SZČO) vykazujú svoju ekonomickú činnosť – evidenciu…

29 novembra, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy