Pre deti je do začiatku letných prázdnin ešte ďaleko, ale podnikateľom plynie čas rýchlosťou blesku. Od 1. júla musia mať v prevádzke eKasu, lenže to podľa mňa nie je reálne stihnúť. Spísal som, čo ma na eKase trápi, a aký postup teraz podnikateľom odporúčam.
Projekt eKasa mi čím ďalej, tým viac pripomína cisárove nové šaty. Už teraz je evidentné, že podnikatelia pravdepodobne nestihnú plošne prejsť na eKasu. Štátne inštitúcie sa však stále tvária, že sa nič nedeje. Riešenie vám pritom môžem hneď prezradiť: stačilo by celý projekt o pár mesiacov posunúť tak, aby sa podnikatelia aj výrobcovia stihli pripraviť.
Najprv vás pozývam na malý exkurz do histórie. Vrátime sa spolu do augusta 2018, kedy štátne inštitúcie tvrdili, že eKasa bude čisto softvérové riešenie. Podľa predbežných termínov mala prvá časť podnikateľov nabehnúť na eKasu od 1. januára a druhá časť od 1. apríla 2019.
Lenže na jeseň došlo k zásadnej zmene celého konceptu. Do návrhu zákona o eKase pribudol hardvér – ale kompletný zoznam technických požiadaviek na pokladnice pre eKasu zverejnili úradníci až v decembri 2018. Teda necelý mesiac pred začiatkom lehoty na predkladanie žiadostí o certifikáciu.
Kvôli tejto zmene sa štart odložil o 3 mesiace. Aj napriek tomu výrobcovia pokladníc hneď avizovali, že sa ťažko dá stihnúť do 1. apríla 2019 certifikácia a včas vyrobiť dostatočný počet pokladníc. A to zatiaľ netušili, že sa prideľovanie certifikácií dosť oneskorí – prvé certifikáty totiž výrobcovia získali až na prelome marca a apríla.
Ja a moji kolegovia sme sa v tom čase tiež zapojili do verejnej diskusie. Považovali sme totiž za nutné upozorniť, že pri termínoch štartu eKasy od 1. apríla a 1. júla 2019 nie je možné otestovať prepojenie nových pokladníc s účtovnými a podnikovými systémami, ktoré podnikatelia na svoju prácu potrebujú.
Lenže s prijatou legislatívou sme nič nenarobili, a tak sme sa rozhodli, že budeme aj naďalej podporovať pokladnice od overených výrobcov, s ktorými sme dovtedy spolupracovali a podporovali ich v našich systémoch.
Od 1. apríla mali byť účtovné a podnikové systémy napojiteľné na certifikované pokladnice s eKasou. Ibaže situáciu výrazne skomplikovali tieto 3 veci:
Takže aj keď štát deklaruje, že je pripravený na eKasu, ja musím bohužiaľ konštatovať, že podnikatelia a výrobcovia pripravení nie sú.
Mrzí ma to, pretože som presvedčený, že eKasa má dobrú myšlienku a prináša podnikateľom aj výhody – napríklad jednoduchší administratívny proces alebo koniec platených servisov.
Tieto výhody si však podnikatelia veľmi neužijú, pretože budú musieť riešiť nepríjemný prechod na eKasu. A mnohým z nich nezostane iné, než využiť Virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) – aplikáciu finančnej správy, ktorá je zadarmo.
Nevýhodou VRP je ale to, že ju nejde napojiť na žiaden ekonomický softvér. To v praxi znamená, že podnikatelia musia zadať tržbu zvlášť do VRP a do svojho systému, aby sa tovar odpísal zo skladu.
Ministerstvu financií a finančnej správe sme ponúkali, že ak sprístupní komunikačné rozhranie VRP, prepojíme ho s našími systémami a tým spoločne uľahčíme podnikateľom veľa práce a zároveň urobíme VRP zaujímavou pre omnoho väčšiu skupinu podnikateľov.
To však finančná správa a Ministerstvo financií zamietlo. Pre prevádzky s väčším počtom predajov to znamená:
Problém to je hlavne pre stredných a menších podnikateľov, ktorí nemajú za chrbtom korporát a právne oddelenie.
Na záver by som rád v niekoľkých bodoch zhrnul aktuálny stav.
Projekt eKasa je ako cisárove nové šaty. Podnikatelia síce majú povinnosť byť na eKasu pripravení, ale reálne nie sú a v mnohých prípadoch ani nemôžu byť. Nedostatok zariadení na trhu a časové kapacity dodávateľov, im s prechodom na eKasu nepomáhajú. Podnikateľom tak nezostane po 1. júli nič iné, ako oči pre plač.
Všetci dúfame vo víťazstvo zdravého rozumu a že cieľom je zamedziť daňovej nelegálnej činnosti a nie všetkých plošne potrestať uponáhľaným zavedením eKasy.
Ďakujem vám.
Viktor Pieš, výkonný riaditeľ Solitey Slovensko
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy