Prevádzkovanie e-shopu je podnikateľská činnosť, ktorá sa prevádzkuje na IČO. Ak plánujete malý e-shop s niekoľkými položkami, vystačíte si ako SZČO (podnikanie na živnosť), pokiaľ však plánujete väčší biznis alebo vás bude vo firme viac, uvažujte o spoločnosti (najčastejšie s. r. o.).
Či už plánujete podnikať ako živnostník alebo si chcete založiť s. r. o., budete potrebovať niekde umiestniť vaše sídlo alebo miesto podnikania. Ak plánujete podnikať na živnosť a adresa miesta podnikania bude odlišná od miesta vášho bydliska, budete rovnako ako v prípade s. r. o. musieť preukázať oprávnenie na užívanie nehnuteľnosti, ktoré sa najčastejšie preukazuje súhlasom vlastníka nehnuteľnosti, prípadne ak nehnuteľnosť sami vlastníte, tak výpisom z katastra nehnuteľností. Živnostníci potrebujú živnostenské oprávnenie a registráciu minimálne na finančnom úrade. Pre s.r.o. potrebujete aj registráciu v obchodnom registri. Ohlásiť živnosť je možné napríklad prostredníctvom jednotného kontaktného miesta (JKM), a to aj elektronicky. Pre začiatok môžete mať sídlo aj doma, ale keď umožníte zákazníkom osobný odber alebo začnete tovar baliť a skladovať vo väčšom, nájdite si prevádzkareň v miestne, ktoré bude určené k nebytovým účelom.
Po zaregistrovaní v živnostenskom alebo obchodnom registri možno obdržíte niekoľko faktúr od rôznych pochybných subjektov, ktoré svojím označením vyvolávajú možnosť zámeny so štátnymi inštitúciami alebo obchodným registrom. Príslušné okresné súdy, ktoré vedú obchodný register ani okresné úrady, ktoré zapisujú údaje do živnostenského registra, nikdy neposielajú žiadne faktúry, preto sa vždy pred úhradou pochybných faktúr radšej pozrite na skúsenosti ostatných napr. na google.sk, alebo sa obráťte priamo na príslušný okresný súd, ktorý vedie obchodný register, či okresný úrad v prípade živnostenského registra.
Nezabudnite si k svojmu e-shopu zaistiť aj skladový a účtovný systém
Ďalšie výhody nájdete na stránkach Money S3 pre e-shopy.
Aby ste sa stali platiteľom DPH:
Platiteľom DPH sa stanete aj v niektorých špecifických prípadoch, napr. pri nadobudnutí hmotného a nehmotného majetku v rámci nadobudnutého podniku alebo časti podniku platiteľa tvoriacej samostatnú organizačnú zložku.
O registráciu k DPH musíte požiadať za určitých podmienok napr. aj v prípade ak nadobúdate tovar od dodávateľov z iného členského štátu EU, alebo ak dodávate, či prijímate služby z/do iného členského štátu EU.
Výhoda, ktorú získate, ak sa dobrovoľne stanete platiteľom DPH, je hlavne tá, že s vami budú oveľa ochotnejšie obchodovať iní platitelia DPH, ktorým svojou registráciou umožníte uplatniť odpočet tejto dane.
Než e-shop pomenujete a kúpite si doménu, mali by ste si byť istí, že nezasahujete do cudzích práv, či už ochrannej známky, autorských diel, alebo či sa nedopúšťate nekalej súťaže. K tomu by mal slúžiť kvalitný prieskum trhu a snaha o čo najväčšiu originalitu.
Pokiaľ chcete kľudne spávať a predísť problémom s konkurenciou, je viac než na mieste registrovať si ochrannú známku. Práve v registri ochranných známok možno zistiť, či niekto už podobné označenie nepoužíva a či váš názov alebo logo nekoliduje s niekým iným. Keďže databáza Úradu priemyslového vlastníctva Slovenskej republiky ani Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo nie sú úplne hračka a zapísať nemožno akýkoľvek názov alebo logo, môže vám s tým pomôcť napr. advokát, ktorý sa na túto oblasť špecializuje.
Nechávate si všetko spracovať od grafikov a webarov? Potom budete potrebovať zmluvu o dielo. V prípade, že vám budú webari poskytovať tiež servis k webu, nezabudnite na servisnú zmluvu, ktorá postráži dostupnosť webu a nespôsobí, že budete týždeň bez objednávky.
Všetky zmluvy medzi vami a dodávateľmi (možno zatiaľ vašimi kamarátmi) sa postarajú o to, aby stál brand aj web na pevných základoch, mohli ste s ním nakladať podľa seba a mali vyriešené licencie alebo prípadné problémy ako napr. omeškanie, nedorobky, viacpráce alebo reklamácie.
Kvalitná zmluva je základ, ktorý sa môže spočiatku zdať ako nepotrebná investícia, no v budúcnosti ju pri prvom probléme oceníte. Snáď žiaden web sa totiž ešte nepostavil na deň presne a bez viacprác alebo nutnosti spracovávať ďalšie návrhy. Zmluva sa o toto jednoducho postará a vy sa budete môcť venovať rozjazdu podnikania.
Dejte si pozor aj na to, aby ste sa nedostali do problémov s autorským právom iných osôb. Nekopírujte katalógy alebo popisy z cudzieho webu ani nesťahujte obrázky produktov z iných stránok. Pokiaľ budete kupovať fotografie z rôznych databáz, uistite sa, či ich môžete použiť pre komerčné aktivity. V prípade, že sa budete chcieť porovnávať s konkurenciou, postupujte veľmi opatrne a neuvádzajte skreslené informácie.
Váš web je na očiach všetkým. Zákazníkom a potenciálnym partnerom, no bohužiaľ aj konkurencii, nespokojným zákazníkom a hlavne Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá môže na základe podania inej osoby alebo z vlastnej iniciatívy zahájiť kontrolu, či na webe máte všetko v poriadku a či v praxi dodržiavate všetky predpisy a zmluvy so zákazníkmi.
Na webe musíte mať:
Elektronický dokument, bez ktorého sa určite nezaobídete, sú všeobecné obchodné podmienky (skrátene VOP). Obsahuje podmienky, za ktorých sa uzatvára zmluva medzi vami a zákazníkmi, upresňuje niektoré podrobnosti a poskytuje dôležité informácie o právach spotrebiteľov.
Obchodné podmienky musia obsahovať zákonom predpísané náležitosti, medzi ktoré patria napr.:
Posledné dve zmienené náležitosti bývajú častým kameňom úrazu.
Pokiaľ spotrebiteľ nakupuje online, môže aj bez uvedenia dôvodu od zmluvy odstúpiť do 14 dní od uzatvorenia zmluvy, a v prípade tovaru od jeho prevzatia. Je to preto, aby spotrebiteľ mohol napr. bezprostredne spoznať vlastnosti a funkčnosť tovaru, a zistiť tak, či mu tovar skutočne vyhovuje. Ak mu tovar nevyhovuje, môže od zmluvy odstúpiť, tovar vrátiť a vy mu musíte vrátiť všetky platby, ktoré ste od neho prijali na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštové a iné náklady, okrem dodatočných nákladov, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob doručenia, ako je najlacnejší bežný vami ponúkaný spôsob doručenia. Spotrebiteľa musíte o jeho práve na odstúpenie v obchodných podmienkach informovať. Ak si uvedenú informačnú povinnosť nesplníte riadne a včas, uplynie lehota na odstúpenie až po 14 dňoch odo dňa, kedy si voči spotrebiteľovi splníte takú informačnú povinnosť, najneskôr však po 1 roku a 14 dňoch.
V niektorých prípadoch však od zmluvy odstúpiť nemožno. Je to v prípade, kedy si spotrebiteľ kúpil napr. čerstvé potraviny, noviny, alebo hygienické potreby, ktoré rozbalil, alebo napr. službu, ktorú už využil. Podobných prípadov pozná zákon viacero, musíte si teda u každého e-shopu individuálne prejsť podmienky pre odstúpenie od zmluvy, alebo ich prípravu zveriť odborníkom. Do obchodných podmienok totiž musíte napísať aj, v ktorých prípadoch nie je možné od zmluvy odstúpiť. Problematiku odstúpenia od zmluvy nie je radno podceňovať, SOI sa na nich často zameriava a zákazníci častokrát veľmi dobre vedia, aké sú ich práva.
Reklamácie bývajú najväčšou obavou každého e-shopara. Stačí sa ale v podstate držať dvoch pravidiel:
O čom musíte spotrebiteľa informovať:
Reklamáciu musíte vybaviť buď ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní od jej uplatnenia spotrebiteľom. Ak dôjde k prevzatiu predmetu reklamácie vami v neskorší deň, ako je deň uplatnenia reklamácie, lehoty na jej vybavenie začínajú plynúť až odo dňa prevzatia predmetu reklamácie. Ak však reklamáciu nestihnete vybaviť v zákonnej lehote, môže spotrebiteľ od zmluvy odstúpiť alebo môže požadovať výmenu výrobku za nový.
Každý e-shop pracuje s osobnými údajmi. Tými sú údaje zákazníkov, ale tiež návštevníkov webu (aj cookies alebo IP adresy patria medzi osobné údaje) alebo tých, ktorý vám poskytli údaje pre zasielanie newslettru.
Zásady, ktoré môžete umiestniť napr. do pätičky (spodnej časti) webu, musia obsahovať informácie o tom, ako nakladáte s jednotlivými osobnými údajmi, z akého titulu, pre aký účel, po akú dlhú dobu a tiež napr. aj to, ku komu každému sa osobné údaje dostanú. Je totiž možné, že pre vás e-mailové kampane bude spracovávať marketingová agentúra, a je skoro isté, že pokiaľ sa vám e-shop rozbehne, bude údaje zákazníkov spracovávať aj vaša účastníčka či účtovník. Na rozdiel od VOP sa ale vyhnite tomu, aby zákazníci so zásadami museli povinne súhlasiť. Pre vybavenie objednávky súhlas so spracovaním osobných údajov nepotrebujete.
Potrebujete s dokumentami alebo kompletným založením e-shopu pomôcť? Obráťte sa pre ČR na eLegal advokátní kancelář, a pre SR na Petra Amricha, usadeného euroavokáta, odborníkov na právo v e-commerce, IT právo a GDPR.
Autor:
Tomáš Pauch – právnická firma Elegal – advokátska kancelária, ktorá búra predstavy o naškrobených advokátoch s kravatou. Ich prednosťou je perfektná znalosť práva, sveta biznisu a marketingu.
Web: https://elegal.cz/
Spoluautor:
Peter Amrich, usadený euroadvokát, u ktorého je samozrejmosťou najvyššia úroveň poskytovaných právnych služieb.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy