Podnikanie

[Návod] Ako viesť sklad v daňovej evidencii

Kto vedie daňovú evidenciu

Pomocou daňovej evidencie živnostníci (SZČO) vykazujú svoju ekonomickú činnosť – evidenciu majetku, záväzkov, príjmov a výdavkov. Prostredníctvom nej dokladajú úradom svoju ekonomickú situáciu a zároveň vypočítajú, koľko zaplatia na dani z príjmov. Jej vedenie je jednoduchšie ako vedenie podvojného účtovníctva.

Daňovú evidenciu (jednodduché účtovníctvo) vedú živnostníci (SZČO), ktorí nemajú povinnosť viesť podvojné účtovníctvo a zároveň neuplatňujú paušálne výdavky.

Pri vedení daňovej evidencie zaznamenávate:

  • príjmy a výdavky,
  • obchodný majetok,
  • záväzky a pohľadávky.

Daňová evidencia a vedenie skladu

Ak patríte medzi živnostníkov, ktorí vedú daňovú evidenciu a zároveň pravidelne dokupujete zásoby pre váš e-shop alebo kamennú predajňu, musíte viesť aj skladovú evidenciu.

Podľa zákona o dani z príjmov (§ 6 ods. 11 Daňová evidencia) musíte k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia zistiť skutočný stav svojich zásob, hmotného majetku, pohľadávok a dlhov – vykonať tzv. inventarizáciu zásob.

Medzi zásoby, ktoré evidujete, patria napríklad:

  • materiál – drevo, plast, skrutky,
  • tovar – hnuteľné veci nadobudnuté za účelom predaja,
  • výrobky určené na predaj.

Podnikatelia však nevedú skladovú evidenciu len z dôvodu povinnosti – zabezpečia si vďaka nej prehľad o:

  • skutočnom stave zásob,
  • dátumoch expirácie tovaru,
  • dátumoch nákupu,
  • nákupných a obstarávacích cenách,
  • počte nakúpených kusov.

Skladová evidencia vám umožní udržiavať optimálny sortiment a zabráni, aby sa vám stalo, že v sklade v lete leží zimný tovar a naopak.

Tovar a ďalšie skladové položky sa evidujú na skladových kartách, ktoré obsahujú údaje o tovare a prehľad pohybov (príjem a výdaj).

Výber skladového systému: Excel versus elektronický systém

Skladové hospodárstvo je možné viesť rôznymi spôsobmi. Niektoré firmy využívajú excelové tabuľky, iným vyhovujú elektronické skladové systémy, ktoré zamestnancom šetria prácu a znižujú náklady na prevádzku. Oba systémy majú svoje výhody a nevýhody:

  • Excelové tabuľky vám postačia, ak máte malý sklad a neplánujete ho rozširovať. Sú dostupné aj v bezplatných verziách a sú vhodné na rýchlu orientáciu. Akonáhle však budete chcieť robiť pokročilejšiu analýzu alebo sa vám sklad rozrastie, s excelovými tabuľkami si už nevystačíte.
  • Elektronický skladový systém ocenia najmä majitelia väčších skladov alebo tí, ktorí vedú viacero skladov naraz. Poriadok v skladovej evidencii vám zaistí skladový softvér alebo modul, ktorý môžete pridať k svojmu účtovnému programu.

Elektronický skladový systém oproti Excelu ponúka množstvo automatizácií – prijíma objednávky, generuje faktúry a automaticky vás upozorní na nedostatok tovaru na sklade. Môžete ho tiež prepojiť s čítačkami čiarových kódov, čo vám zabezpečí, že vyskladníte správny produkt.

Detailnejšie porovnanie oboch možností:

Sklad v Exceli Sklad v účtovnom programu
Prepojenie s e-shopom nie áno
Upozornenie na nízku zásobu nie áno
Pokročilé skladové analýzy obmedzené možnosti áno
Chyby spôsobené ľudským faktorom vysoké riziko Nižšie riziko
Zákaznícka podpora nie áno
Možnosť prepojenia s čítačkami čiarových kódov alebo PDA nie áno

TIP: Prečítajte si, ako posunúť skladovú evidenciu vášho e-shopu o úroveň vyššie.

Vyskúšajte si zadarmo účtovný program Money S3
S ním môžete jednoducho viesť účtovníctvo, vystavovať faktúry či evidovať sklad pre kamenný i online predaj

Poriadok v sklade zabezpečí Money S3

Účtovný systém Money S3 s modulom Skladové hospodárstvo vám pomôže zabezpečiť perfektný systém v sklade. V jednom softvéri tak získate nástroj na vystavovanie faktúr aj vedenie skladovej evidencie.

Skladový softvér Money S3 môžete využívať, či už vediete sklad pre menšiu predajňu, e-shop, stredne veľký sklad alebo máte skladov viac. Hodí sa najmä, ak:

  • nemáte dostatočný prehľad o tovare na sklade,
  • trávite príliš veľa času aktualizáciou údajov v tabuľkách,
  • často vám dochádzajú skladové zásoby,
  • potrebujete urýchliť inventúry,
  • obchodujete s tovarom, ktorý sa ľahko kazí,
  • spracovávate väčší objem vratiek, výmen tovaru a reklamácií,
  • nevyužívate kapacitu skladu naplno.

Skladový systém Money S3 môžete vyskúšať bezplatne vo verzii Money S3 Start. Alebo si rovno pozrite, aká je cena za skladový modul v plnej verzii Money S3.

Nejnovější články

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka 2025: kto na ňu má nárok a koľko je?

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka je daňová úľava, ktorú si môže uplatniť každý, kto…

7 februára, 2025

Ročné zúčtovanie dane alebo čo musí zamestnanec priniesť zamestnávateľovi?

Legislatívny rámec Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej iba ZDP). Ročné zúčtovanie…

7 februára, 2025

Účtovná závierka zobrazuje stav vašej spoločnosti. Kedy sa zostavuje?

Hneď na začiatku si vyjasníme rozdiel medzi účtovnou závierkou a účtovnou uzávierkou: Účtovná uzávierka je súhrn…

7 februára, 2025

Práceneschopnosť (PN) zamestnanca v roku 2025: čo mu patrí?

Dočasná pracovná neschopnosť zamestnanca (PN) Dočasná pracovná neschopnosť (často hovorovo označovaná ako „PN“) zamestnanca nastáva…

7 februára, 2025

Kompletný sprievodca zrážkovou daňou: Čo to je a kedy sa platí?

Čo to presne je zrážková daň Zrážková daň je daň vyberaná zrážkou priamo pri zdroji…

7 februára, 2025

Zmeny a novinky Money S3 verzie 25.101

Nový export Kontrolného výkazu DPH od januára 2025 Zaktualizovali sme export Kontrolného výkazu DPH podľa…

30 januára, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy