Cena je pri výbere účtovného systému dôležitým faktorom. Napriek tomu, že by nikdy nemala byť prioritou, je dobré si postrážiť, aby ste napríklad neplatili za funkcie, ktoré nevyužijete. Prečítajte si, v akom cenovom rozpätí sa účtovné programy pohybujú a na čo si dať pozor, aby ste neplatili zbytočne veľa.
Dodávatelia účtovných programov majú rôzne obchodné modely, ale v základe ide vždy buď o krabicové alebo customizovateľné riešenia.
Najrozšírenejšie účtovné programy na Slovensku sú zatiaľ výhradne krabicové riešenia. Customizovateľné účtovné programy si na trh ešte len presekávajú cestu.
Dodávatelia zvyčajne ponúkajú účtovný program v niekoľkých produktových balíčkoch od lacnejších po drahšie. V praxi ide vždy o rovnaký účtovný program, ale líši sa množstvom funkcií a doplnkových služieb.
Medzi týmito balíčkami typicky nájdete základné verzie Mini/Lite pre malé firmy, Standard/Business pre stredné firmy či Profi/Premium pre väčšie firmy alebo firmy so špecifickými požiadavkami. Typicky to funguje tak, že účtovný program:
Bežná cena produktových balíčkov účtovných programov | ||
Mini/Lite | Standard/Business | Premium/Profi |
80 až 200 eur | 290 až 420 eur | 590 až 760 eur |
Upozorňujeme ale, že názvy ako Mini/Lite sú ilustračné – dodávatelia si svoje balíčky pomenovávajú rôzne.
Obstarávacia cena balíčka nepredstavuje finálnu cenu za obstaranie účtovného programu, a práve na tom sa firmy najčastejšie spália. Pri obstarávaní systému preto počítajte aj s nasledujúcimi nákladmi.
Ceny produktových balíčkov, o ktorých sme písali vyššie, sa typicky počítajú na jednu používateľskú licenciu, teda na jedného zamestnanca a jeden počítač. Bežne ale v účtovnom programe pracuje viac ľudí, pre ktorých musíte dokúpiť dodatočné licencie. Preto si pred zaobstaraním účtovného programu dopredu ujasnite, koľko zamestnancov u vás bude v účtovnom programe pracovať.
Cena dodatočných licencií je zvyčajne výrazne lacnejšia než obstarávacia cena balíčka. Napríklad pri účtovnom programe Money S3 stojí jedna dodatočná licencia pre balíček Mini 79 eur.
V produktovom balíčku možno nenájdete všetky funkcie, ktoré vaša firma potrebuje. Napríklad moduly určené ma prepojenie účtovného programu s e-shopom či analytické moduly často dodávatelia v základnom balíčku neponúkajú – nie každá firma má totiž e-shop.
Tieto funkcie si musíte samostatne dokúpiť a za každú zvyčajne zaplatíte cenu v desiatkach eur. Preto si dopredu spíšte všetky funkcie, ktoré nevyhnutne potrebujete a pričítajte si cenu voliteľných modulov k cene balíčka.
Rovnako tak si dopredu zistite, na koľko vás vyjdú funkcie, ktoré síce nepotrebujete hneď, ale dokúpite si ich napríklad za jeden – dva roky, keď sa firma rozrastie.
Dodávatelia účtovných programov často ponúkajú aktualizácie, zákaznícku podporu a servis ako voliteľné služby. V praxi sa bez nich ale nezaobídete, a preto s nimi pri kalkulácii rovno počítajte.
Pravidelné aktualizácie pridávajú nové funkcie a vylepšujú tie súčasné, ale zároveň do programu zapracovávajú legislatívne zmeny, kvôli ktorým sú nevyhnutné. Práca v programe s neaktuálnou legislatívou totiž napríklad neumožňuje korektne spracovať mzdy po tom, čo sa zmení výška poistného alebo minimálna mzda.
Zákaznícku podporu potrebujete vždy, keď si s niečím v programe neviete rady. To príde vhod, keď vám niečo nefunguje alebo si neviete rady s novou funkciou. A servis využijete v situáciách, kedy už vám zákaznícka podpora nestačí a potrebujete pomoc technika, ktorý za vami osobne príde alebo za vás program nastaví cez vzdialenú plochu.
Za tieto balíčky služieb si dodávatelia zvyčajne účtujú pravidelné ročné poplatky vo výške desiatok eur.
Ak ste doteraz účtovali v Exceli, možno zistíte, že nový účtovný program na starom počítači kvôli hardwarovým nárokom nenakopnete. Väčšinu dnešných účtovných programov v pohode rozbehnete aj na počítači z roku 2010, ale radšej si technické nároky overte. Dodávateľ by ich mal uvádzať na webe, prípadne sa na ne opýtajte obchodníka.
Ak zistíte, že daný účtovný program na súčasných počítačoch nerozbeháte, náklady na obstaranie účtovného programu sa vám môžu niekoľkonásobne zdvihnúť.
Pri obstarávaní účtovného programu sa nikdy nesnažte znížiť cenu na úkor kvality. V účtovnom software budete pracovať pokojne aj desiatky rokov, a preto sa vám najlacnejšie riešenie môže v reáli predražiť. Máme pre vás ale niekoľko rád, vďaka ktorým sa vyhnete zbytočným nákladom navyše.
Nekupujte si zbytočne veľké balíčky funkcií, ale vždy len tie funkcie účtovného systému, ktoré v praxi využijete. Ak máte pocit, že by ste niektoré funkcie využili v budúcnosti, nekupujte si ich zbytočne dopredu. Nové funkcie si u všetkých solídnych dodávateľov kedykoľvek dokúpite, takže nie je kam sa ponáhľať. To isté platí pre dodatočné licencie – kúpte ich až vo chvíli, kedy si budete 100 % istí, že naberiete nových kolegov.
Implementácia účtovného systému by mala zabrať maximálne pár dní, ale aj napriek tomu počas tejto doby obmedzí činnosť niektorých zamestnancov. Aby ste sa počas implementácie vyhli zbytočným prestojom, naplánujte ju na menej vyťažené obdobie. Ideálne napríklad cez sviatky či predĺžený víkend. V rámci implementácie tiež konzultant zaškolí zamestnancov, takže im na to urobte priestor.
Ak máte malú firmu alebo ste živnostník, možno ani účtovný program nepotrebujete a vystačíte si s fakturačnou aplikáciou. Keď potrebujete predovšetkým posielať faktúry zákazníkom, využívate daňovú evidenciu a vystačíte si s jednoduchou skladovou evidenciou, tak je pre vás účtovný systém zbytočne robustný. Vyskúšajte napríklad fakturačnú službu iDoklad, ktorá má aj verziu zadarmo.
Ak si účtovný program zvolíte zle a budete musieť o rok vyberať nový, poriadne sa vám to predraží. Preto si s dodávateľom tľapnite až vo chvíli, kedy si budete 100 % istí. Pred finálnym verdiktom vždy podniknite tieto kroky:
Zaraďte medzi svojich kandidátov aj účtovný program Money S3, ktorý patrí medzi najobľúbenejšie účtovné programy na Slovensku. Základnú verziu Money S3 Štart si môžete vyskúšať zadarmo.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy