Cieľom finančného účtovníctva je dať ucelený pohľad na všetky finančné operácie a udalosti vo firme. Finančné účtovníctvo tak okrem iného slúži ako podklad pre manažérske účtovníctvo, ktoré tieto dáta ďalej analyzuje, interpretuje a umožňuje robiť kľúčové rozhodnutia o chode podniku.
Finančné účtovníctvo má oproti manažérskemu štandardizovanú formu. Výstupom z finančného účtovníctva sú finančné výkazy v rámci účtovnej závierky, ktorú povinne zverejňujú všetky firmy, ktoré vedú účtovníctvo.
Takže zatiaľ čo manažérske účtovníctvo slúži vedeniu firmy, finančné účtovníctvo je určené vonkajším subjektom, ako je finančný úrad, akcionári alebo banky. Finančné účtovníctvo legislatívne zastrešuje najmä zákon o účtovníctve.
Výstupom finančného účtovníctva je účtovná závierka, ktorú každý rok firmy povinne zostavujú a zverejňujú – je bežnou súčasťou vedenia a spracovania účtovníctva. Po zostavení schváli účtovnú závierku valné zhromaždenie, a to do 12 mesiacov od posledného dňa účtovného obdobia na schôdzi. Do registra účtovných závierok, ktorý spravuje Finančná správa musí byť účtovná závierka vložená v termíne podania daňových priznaní, s prípadným predĺžením. To znamená, že v registri môže byť účtovná závierka zverejnená ešte pred schválením príslušným štatutárnym orgánom.
Účtovná závierka sa vždy skladá zo:
Niektoré účtovné jednotky musia mať účtovnú závierku overenú audítorom. V takom prípade obsahuje účtovná závierka ešte:
Presné pravidlá účtovnej závierky závisia aj od toho, či ste podľa zákona mikro, stredná alebo veľká účtovná jednotka. Rozdiely a kritériá popisujeme v tomto článku.
Súvaha slúži ako prehľad o majetku podniku a zdrojoch jeho krytia (teda aktívach a pasívach). Aktíva sa v súvahe delia na dlhodobý a obežný majetok a pasíva na vlastný kapitál a cudzie zdroje. Súvaha zachytáva stav aktív a pasív v takzvaný súvahový deň, ktorým je typicky posledný deň účtovného obdobia a deň uzavretia účtovných kníh.
Súvaha má ustálenú formu podľa účtovných štandardov. Účtovnú súvahu vypĺňajú buď podľa stiahnutých vzorov alebo podľa schémy v účtovnom programe. Poznávacím znakom správne zostavenej súvahy je takzvaná bilančná rovnica, podľa ktorej sa súčet aktív rovná súčtu pasív.
Výkaz ziskov a strát alebo výsledovka ukazuje, aký výsledok firma za uplynulé obdobie dosiahla – najmä či bola v zisku, alebo v strate. Výsledovka má rovnako ako súvaha predpísanú štruktúru a podrobne zachytáva výnosy a náklady.
Výnosy a náklady sa vo výkaze ziskov a strát delia do troch kategórií:
Tip: Prečítajte si podrobný článok o zostavovaní výkazov ziskov a strát.
Prílohy sú povinnou súčasťou účtovnej závierky a obsahujú informácie, ktoré sú kľúčové pre správne pochopenie súvahy a výkazu ziskov a strát – napríklad činnosť účtovnej jednotky alebo použité účtovné metódy.
Všetky účtovné jednotky uvádzajú v prílohách:
Zvyšok povinných údajov sa líši podľa veľkosti účtovnej jednotky. Kompletný zoznam nájdete tu.
Moderné účtovné programy vám tvorbu účtovnej závierky výrazne uľahčia. Na základe dokladov a informácií, ktoré ste v systéme za uplynulý rok evidovali, vám účtovný program väčšinu účtovných výkazov predpripraví. Pripravené výkazy si len prejdete, skontrolujete a prípadne niektoré údaje upravíte.
Napríklad v účtovnom programe Money S3 nájdete predpripravené tlačové zostavy pre:
Okrem toho vám funkcie pre tvorbu účtovných zostáv v Money S3 pripravia aj grafické zostavy, v ktorých uvidíte obraty a tržby podľa jednotlivých odberateľov, stredísk, činností alebo zákaziek.
Vyskúšajte si tieto aj ďalšie funkcie v skúšobnej verzii Money S3 Start. V tej nájdete všetky funkcie a môžete v nej pracovať zadarmo, pokiaľ neprekročíte niektorý z limitov, napríklad 500 dokladov. Potom sa rozhodnete, či chcete pokračovať na platenú verziu alebo nie.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy