Účtovný software by si mali zaobstarať najmä spoločnosti, ktoré si na spracovanie účtovníctva nenajímajú externú agentúru, ale vedú si ho interne. Viesť účtovníctvo ručne v tabuľkách a zošitoch je prežitok. Je to riskantné a veľmi neefektívne. Ani ten najprecíznejšie vedený zošit totiž nezvládne sledovať legislatívu, dohľadať informácie o spoľahlivosti klienta alebo za niekoľko sekúnd vyhľadať všetky faktúry po splatnosti.
Účtovný systém využijú aj spoločnosti, ktorým účtovníctvo spracováva externá spoločnosť. Môžu totiž využiť viaceré jeho funkcie, ktoré systém ponúka, ako sú sklad, mzdy alebo knihu jázd. Účtovný systéme im tiež uľahčuje odovzdanie faktúr externej spoločnosti.
Účtovný systém môže byť vhodný aj pre fyzické osoby – podnikateľov, resp. SZČO, ktoré už nechcú viesť daňovú evidenciu v excelovských tabuľkách, prípadne z legislatívnych dôvodov musia prejsť na vedenie jednoduchého účtovníctva. Pre väčšinu z nich je účtovný systém zbytočne robustný a vystačí im aj lacnejšie riešenie v podobe fakturačnej aplikácie ako je napr. iDoklad. Úlohou týchto aplikácií je primárne vystavovanie dokladov a zhromažďovanie podkladov pre vyhotovenie daňového priznania.
O priazeň firiem bojujú desiatky účtovných programov a firmy si musia zvoliť ten správny. Pokiaľ hľadáte účtovný systém, ktorý plánujete používať dlhodobo, aj niekoľko rokov, musíte sa na jeho výber dobre pripraviť. Ak siahnete hneď po prvom kandidátovi, možno veľmi skoro zistíte, že:
Hneď na začiatku si preto ujasnite:
Kvalitný účtovný softvér totiž ponúka:
Skôr než sa pustíte do hľadania dodávateľov, spíšte si všetky funkcie, ktoré od účtovného systému vyžadujete. Základom každého programu by mali byť:
Pri ostatných funkciách pouvažujte, či ich naozaj potrebujete alebo ich využijete neskôr. Ide napríklad o:
Účtovné programy tieto funkcie často ponúkajú ako samostatné moduly, ktoré je možné dokúpiť. Ak máte pocit, že niektoré funkcie nevyužijete, nekupujte ich. Ak vaša firma vyrastie a budete funkcie potrebovať, dodatočne si ich prikúpite.
Ak už máte definované svoje nároky, pusťte sa do výberu dodávateľa, ktorým je, obvykle, samotný výrobca programu. Vyberajte iba overených dodávateľov, ktorí majú na trhu zabehnutú spoločnosť. Budete mať istotu, že dodávateľ pozná špecifiká rôznych odvetví a dobre vám poradí, a naviac sa nebudete musieť stresovať tým, že dodávateľ náhle zanikne a prestane software podporovať.
Najskôr sa zamerajte na referencie dodávateľov. Vyberajte takých, ktorí majú referencie od firiem z vášho odboru alebo od podobne veľkých firiem, ako je tá vaša. Jednoducho, hľadajte také referencie, ktoré sa najviac približujú vám. Získate tak istotu, že systém je pre vaše podnikanie vhodný.
Zistite si tiež, ako dodávateľ komunikuje so svojimi klientami. Kúpou programu totiž vzájomná spolupráca nekončí. S konzultantami, obchodníkmi alebo zákazníckou podporou budete komunikovať vždy, keď budete potrebovať poradiť alebo pridať nové funkcie.
Zákaznícku podporu a prístup Money hodnotí pozitívne riaditeľka Gabriela Štěpánková organizácie Portus Praha. „Ak narazíme na problém, ktorý potrebujeme ihneď vyriešiť, cez telefón nám vždy rýchlo a ochotne poradia. Od Money máme veľkú podporu tak v oblasti optimalizácie a automatizácie procesov, ako aj pri zaškoľovaní a implementácii nových modulov“.
Správny dodávateľ vám ponúkne komunikáciu telefónom, e-mailom, cez zákaznícku sekciu webu, ale aj cez sociálne siete. Pozriete sa tiež, či dodávateľ pravidelne publikuje návody alebo informácie o aktualizáciách a legislatívnych novinkách.
Nakoniec si z programov, ktoré vyhovujú vašim podmienkam, vyberte dva až tri najlepšie. Konečné rozhodovanie vám uľahčia tri faktory:
Od finálnych dodávateľov si vyžiadajte demoverziu programu. Predovšetkým si vyskúšajte, ako sa vám v programe pracuje, či je dostatočne rýchly a skontrolujte, či účtovníctvo obsahuje všetko, čo potrebujete. Používanie skúšobnej verzie je spravidla obmedzené počtom dní alebo počtom zápisov. Pokiaľ si dodávateľa vyberiete, priamo z demoverzie prejdete na plnú verziu.
Cena by nemala byť požiadavkou číslo jedna, ale je potrebné určiť si cenový strop. Dajte pozor na to, aby ponúknutá cena programu nebola iba za základnú verziu, ale aj za rozširujúce moduly, ktoré budete potrebovať od začiatku. Zistite tiež:
Ak si program vyskúšate, zrátajte si cenu. Pokiaľ stále máte pochybnosti, prišiel čas na rebríček priorít. Zostavte si svoje kľúčové požiadavky na účtovný systém, napríklad:
Ku každej priorite si napíšte, do akej miery tieto požiadavky program spĺňa a prideľte jej príslušný počet bodov. Potom body spočítajte a zistíte, ktorý program je pre vás najlepší.
Autorom článku je Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy