Podľa prieskumu z roku 2019 využíva 85 % Slovákov vo veku 12 až 79 rokov internet (celkovo 3,9 milióna). Z toho až 70 % nakupuje online. Až 56 % Slovákov nakupuje v e-shopoch oblečenie a obuv a rovnaké percento elektroniku. Priemerne strávime mesačne až 7 hodín na internete. A všetko medziročne stále rastie.
Neváhajte preto rozšíriť svoje podnikanie o online predaj, lebo nákupné správanie sa zmenilo. V mojom článku vám dám pár užitočných rád, ako na to.
Príprava je pre ďalší úspech najdôležitejšia. Vytvoriť si e-shop je relatívne jednoduché, ale dosiahnuť jeho prežitie počas prvého roka a zároveň profitovanie, to je už náročnejšia úloha. Preto som pre vás pripravil základný prehľad, ktorý zahŕňa potrebné podklady a informácie pre tvorbu vlastného e-shopu.
Ak vyrábate produkty, musíte vyriešiť dodávanie materiálu na ich výrobu, musíte si zadefinovať výrobné kapacity a variabilnosť produktov.
Ak tovar iba predávate, musíte vyriešiť logistiku dodávania od výrobcu, skladovanie a rozposielanie koncovým zákazníkom. Sú tri základné modely, ktoré môžete využiť:
Definujte si vaše náklady, predpokladaný obrat, výšku marže, a tak viete definovať možný zisk. Je ideálne vytvoriť si finančný plán na dlhšie časové obdobie, aspoň v horizonte prvého roka fungovania e-shopu.
Určite budete musieť rátať s prvotnými nákladmi na tvorbu e-shopu, na jeho prevádzku, marketing a logistiku. Finančný plán budete musieť upravovať podľa skutočných nákladov, ale financie musíte mať od začiatku pod kontrolou. Náklady budú pozostávať hlavne z nákupu domény a hostingu, nákladov na vizuálnu identitu, tvorbu e-shopu a prípadne jeho prenájom. Ďalej nesmiete zabudnúť na náklady na prevádzku e-shopu (logistika, balenie, reklamácie,…), marketing a nezabudnite tiež na rezervu, ktorá je vždy potrebná.
Definujte si, kto je cieľová skupina vašich produktov. Spravte si prieskum, zistite zákaznícke správanie, definujte si typického zákazníka. Následne budete vedieť, čo od vás potenciálny zákazník bude očakávať, na čo bude pozitívne reagovať a dozviete sa aj o tom, ako s ním musíte komunikovať. Informácie o cieľovej skupine sa budú líšiť podľa toho, či je vašou cieľovou skupinou firma (B2B), alebo koncový zákazník (B2C).
Ak firmu ešte nemáte a idete si ju založiť, dobre si premyslite a posúďte, aká forma bude pre vás najvýhodnejšia. Môže to byť živnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.), občianske združenie (o.z.). Zároveň si rozmyslite, či je pre vás lepšie byť na začiatku platca, alebo neplatca DPH.
Už na začiatku rozbehu vášho projektu si musíte vybrať vhodný názov. Názov vášho e-shopu nemusí byť zhodný s názvom vašej firmy. Vyvarujte sa názvom, ktoré sú len definíciou kategórie (napríklad doména lacnevonavky.sk, pretože voňavky, ktoré budete predávať budú naozaj lacné). Majte preto ambíciu vytvoriť brand, ktorý bude jedinečný a bude môcť rásť, prípadne expandovať.
Pri výbere názvu e-shopu si dávajte pozor na podobu url adresy. Url adresa by mala byť zapamätateľná a potenciálny zákazník by ju mal vedieť ľahko napísať a vyhľadať. Odporúčam vám zakúpiť si možné varianty (s pomlčkami, bez pomlčiek) a podchytiť tak väčšie množstvo potenciálnych zákazníkov. Ideálne je, ak si viete kúpiť aj domény pre okolité štáty, ako .cz, .hu, .de, .pl a v medzinárodnom tvare .com a .eu.
Brand vášho e-shopu musí byť jasne vizuálne definovaný, aby bol časom zapamätateľný a vedeli si ho vaši zákazníci spojiť s vašim podnikaním. Určite zainvestujte do profesionálneho loga alebo aspoň základného design manuálu, ktorý vám zadefinuje vaše farby, fonty a vizuálne prvky, ktoré môžete používať na e-shope a v komunikácii.
Podľa typu vašich produktov si musíte definovať spôsoby dopravy a nadviazať spoluprácu s dopravnými spoločnosťami. Na Slovensku patrí medzi najpoužívanejšiu dopravu Slovenská pošta, preprava kuriérom (DHL, GLS, DPD a UPS), osobné prevzatie, vysokej obľúbenosti sa za posledné roky teší aj Zásielkovňa, s možnosťou vyzdvihnutia na odbernom mieste vo vašom okolí.
Silným trendom je platba kartou, ktorá zvyšuje aj dôveryhodnosť e-shopu. Určite do možností platby vo vašom e-shope pridajte aj platbu na účet, na dobierku a v hotovosti pri osobnom prevzatí. U mnohých kuriérskych spoločností sa dá platiť aj platobnou kartou. Informujte sa o tejto možnosti.
Možností, ako si založiť e-shop z pohľadu systému, na ktorom bude bežať, je obrovské množstvo. Pri výbere platformy si musíte pre seba zvoliť tú najefektívnejšiu platformu. Musíte sa na to pozrieť z pohľadu finančnej investície, na náklady na mesačnú prevádzku e-shopu, na časovú náročnosť tvorby e-shopu, na funkcionality, ktoré daný systém ponúka. Každé riešenie má svoje výhody a nevýhody.
Pri výbere platformy sa určite poraďte s odborníkmi, ktorí vám podrobne vysvetlia jednotlivé výhody a nevýhody riešení.
Aby ste sa odlíšili od konkurencie, zaujali vášho potencionálneho zákazníka, určite si dajte záležať na týchto kritériách:
Každý má určite skúsenosť s tým, že na e-shope nevedel niečo nájsť, niekde sa zasekol, niečo mu nebolo jasné alebo produkt nevedel kúpiť. Používateľská prívetivosť (UX) je základným kritériom pre správne fungovanie vášho e-shopu. Prehľadnosť ponuky (logický strom kategórií, kombinácia vizuálnych a textových prvkov), jedinečná definícia prečo nakúpiť práve u vás (v čom ste najlepší) a jasné zodpovedanie možných obáv (napr. vrátenie tovaru v prípade nespokojnosti) sú tie kritériá, ktorými ovplyvníte výkon e-shopu a pravidelnú retenciu.
Musíte dosiahnuť to, aby nákupná cesta bola pre používateľa prirodzená a vedel ňou prejsť bez toho, aby musel nad niečím rozmýšľať alebo niečo hľadať. Priemerne je potrebné až 120 preklikov (3-5 minút) pre dokončenie nákupného procesu. Skoro každý tretí vyplnený nákupný košík na e-shope ostáva nezaplatený, pretože nákupný proces je zložitý.
Trendy e-shopov sa menia, vyhnite sa zbytočnému množstvu informácií na jednej stránke (nepoužívajte trojstĺpcové radenie), majte viditeľnú možnosť vyhľadávania a možnosti na možné kontaktovanie (stránka kontakt, stále viditeľný telefón a email, aktívny online chat).
Mnohokrát ľudia hľadajú najprv informácie o produktoch, pretože sú iba v rozhodovacích fázach nákupu. Preto sa snažte mať pri kategóriách a produktových kartách výstižné texty. Určite píšte aj články na uľahčenie výberu produktov, porovnania a recenzie.
Texty musia byť jedinečné, to znamená, že nie sú okopírované z inej stránky. Je to dôležité hlavne z pohľadu toho, ako vás Google vo vyhľadávaní ponúkne a ako tým pádom budete viditeľný a navštevovaný.
Napíšte texty o vás, zvýšite tak dôveryhodnosť a e-shopu dáte príbeh, ktorý môže byť rozhodujúci pri nákupe práve u vás.
Potenciálny zákazník jednoduchšie a rýchlejšie pochopí informácie z obrázka ako po ich prečítaní. Preto sa zamerajte na tvorbu produktových fotografií, ktoré predaju môžu výrazne pomôcť. Dbajte na jedinečný štýl fotenia, foťte produkty aj pri ich používaní, prípadne s ľuďmi.
Pokiaľ dokážete produkty aj natočiť, tak sa určite zamerajte na 360° fotky a na videá produktov. Podľa Googlu až 82 % obsahu na internete bude v roku 2021 tvoriť video.
Je to z pohľadu pochopenia produktu najlepšia komunikačná forma. Videá môžu byť jednoduché, porovnávacie, môžu predstavovať návody na použitie produktu. Videá sa tiež môžu zamerať na obsah balenia a funkcionalitu produktu. V neposlednom rade môžete vytvárať montážne videá. Dobré fotografie a videá vám pomôžu pri predaji na e-shope, ale aj pri marketingovej komunikácii s vašimi zákazníkmi.
Nezabudnite si k svojmu e-shopu zaistiť aj skladový a účtovný systém
Ďalšie výhody nájdete na stránkach Money S3 pre e-shopy.
E-shop je ako auto. Môžete mať drahé pretekárske auto, ale bez benzínu ho uvidia len tí ľudia, ktorých osobne pozvete do vašej garáže. Keď sa chcete autom, teda e-shopom, pochváliť, musíte kúpiť benzín a dostať tak váš e-shop medzi ľudí. Marketing má byť účinný. Rozdeľte si rozpočet na podporu značky a na výkonnostné kampane. Obe časti sú dôležité.
Najdôležitejšia je dôkladná príprava, počas ktorej si zadefinujete, čo všetko potrebujete pri tvorbe e-shopu, nájdete si odborníkov, ktorí budú vedieť, čo je náplňou ich práce, alebo bude celý e-shop vo vašej réžií. Je dôležité, aby ste vedeli, ako sa bude postupovať pri realizácií e-shopu a aká bude jeho výsledná cena. V každom kroku sa viete obrátiť na odborníka z danej oblasti, viete využívať obrovské informačné zdroje z internetu a viete využiť aj možnosti podpory rozbiehania podnikania v rámci mentorských projektov. Ale úspech závisí hlavne od vás.
Autor:
Milan Markovič / Leader Effectix Slovensko – odborník na e-shopy, UX a online stratég milujúci všetky výzvy, ktoré so sebou prináša online marketing.
Web: https://milanmarkovic.sk/
Zdroje: AIMonitor, Google
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy