Podnikanie / Štart podnikania/Ako si založiť e-shop a začať online podnikať
Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
Pripojte sa k 20 000 používateľom.
Vyskúšajte zadarmo

Ako si založiť e-shop a začať online podnikať

Ako si založiť e-shop a začať online podnikať
Seyfor Slovensko, a.s.
06. 10. 2020
Doba čtení12 minút čítania
Líbilo se3
Ako si založiť e-shop a začať online podnikať

Obsah

    Svetu vládne internet, ktorý nám ponúka obrovské možnosti v oblasti komunikácie a predstavuje tak jedinečnú platformu na prezentáciu a predaj svojich produktov a služieb.

    Podľa prieskumu z roku 2019 využíva 85 % Slovákov vo veku 12 až 79 rokov internet (celkovo 3,9 milióna). Z toho až 70 % nakupuje online. Až 56 % Slovákov nakupuje v e-shopoch oblečenie a obuv a rovnaké percento elektroniku. Priemerne strávime mesačne až 7 hodín na internete. A všetko medziročne stále rastie.

    Neváhajte preto rozšíriť svoje podnikanie o online predaj, lebo nákupné správanie sa zmenilo. V mojom článku vám dám pár užitočných rád, ako na to.

    Čo je potrebné mať definované pred založením e-shopu

    Príprava je pre ďalší úspech najdôležitejšia. Vytvoriť si e-shop je relatívne jednoduché, ale dosiahnuť jeho prežitie počas prvého roka a zároveň profitovanie, to je už náročnejšia úloha. Preto som pre vás pripravil základný prehľad, ktorý zahŕňa potrebné podklady a informácie pre tvorbu vlastného e-shopu.

    Produkty

    Ak vyrábate produkty, musíte vyriešiť dodávanie materiálu na ich výrobu, musíte si zadefinovať výrobné kapacity a variabilnosť produktov.

    Ak tovar iba predávate, musíte vyriešiť logistiku dodávania od výrobcu, skladovanie a rozposielanie koncovým zákazníkom. Sú tri základné modely, ktoré môžete využiť:

    1. Máte vlastný sklad, kde príjem a odosielanie produktov robíte vo vlastnej réžii.
    2. Využijete na skladovanie a odosielanie nejakú službu, ktorá to za vás zrealizuje. Napríklad firma https://skladon.cz/ ponúka outsoursing logistiky. Výrobky uskladnia a pošlú po dodaní objednávky zákazníkovi.
    3. Vlastný sklad nebudete mať a e-shop napojíte na sklad dodávateľa, pokiaľ to umožňuje a objednávky budú chodiť priamo výrobcovi a on zariadi logistiku.

    Podrobný finančný plán

    Definujte si vaše náklady, predpokladaný obrat, výšku marže, a tak viete definovať možný zisk. Je ideálne vytvoriť si finančný plán na dlhšie časové obdobie, aspoň v horizonte prvého roka fungovania e-shopu.

    Určite budete musieť rátať s prvotnými nákladmi na tvorbu e-shopu, na jeho prevádzku, marketing a logistiku. Finančný plán budete musieť upravovať podľa skutočných nákladov, ale financie musíte mať od začiatku pod kontrolou. Náklady budú pozostávať hlavne z nákupu domény a hostingu, nákladov na vizuálnu identitu, tvorbu e-shopu a prípadne jeho prenájom. Ďalej nesmiete zabudnúť na náklady na prevádzku e-shopu (logistika, balenie, reklamácie,…), marketing a nezabudnite tiež na rezervu, ktorá je vždy potrebná.

    Cieľová skupina

    Definujte si, kto je cieľová skupina vašich produktov. Spravte si prieskum, zistite zákaznícke správanie, definujte si typického zákazníka. Následne budete vedieť, čo od vás potenciálny zákazník bude očakávať, na čo bude pozitívne reagovať a dozviete sa aj o tom, ako s ním musíte komunikovať. Informácie o cieľovej skupine sa budú líšiť podľa toho, či je vašou cieľovou skupinou firma (B2B), alebo koncový zákazník (B2C).

    Právna forma

    Ak firmu ešte nemáte a idete si ju založiť, dobre si premyslite a posúďte, aká forma bude pre vás najvýhodnejšia. Môže to byť živnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.), občianske združenie (o.z.). Zároveň si rozmyslite, či je pre vás lepšie byť na začiatku platca, alebo neplatca DPH.

    Vstupné analýzy

    • Podrobne si zanalyzujte vašu potenciálnu konkurenciu a to z pohľadu jej komunikácie, použitých kategórií, produktov, a taktiež jej zadefinované konkurenčné výhody, funkcionality e-shopu, sociálne siete a tiež názvy jej e-shopov. A spravte to všetko lepšie.
    • Spravte si tzv. SWOT analýzu, v ktorej jasne definujete vaše silné a slabé stránky, riziká a potenciál vášho projektu. Budete vedieť, čo je podstatné, kam môžete smerovať a na čo si musíte dávať pozor.
    • Spravte si podrobný harmonogram krokov a nákladov, ktoré vás čakajú počas tvorby a rozbehu e-shopu.

    Názov vášho projektu

    Už na začiatku rozbehu vášho projektu si musíte vybrať vhodný názov. Názov vášho e-shopu nemusí byť zhodný s názvom vašej firmy. Vyvarujte sa názvom, ktoré sú len definíciou kategórie (napríklad doména lacnevonavky.sk, pretože voňavky, ktoré budete predávať budú naozaj lacné). Majte preto ambíciu vytvoriť brand, ktorý bude jedinečný a bude môcť rásť, prípadne expandovať.

    Pri výbere názvu e-shopu si dávajte pozor na podobu url adresy. Url adresa by mala byť zapamätateľná a potenciálny zákazník by ju mal vedieť ľahko napísať a vyhľadať. Odporúčam vám zakúpiť si možné varianty (s pomlčkami, bez pomlčiek) a podchytiť tak väčšie množstvo potenciálnych zákazníkov. Ideálne je, ak si viete kúpiť aj domény pre okolité štáty, ako .cz, .hu, .de, .pl a v medzinárodnom tvare .com a .eu.

    Logo a vizuálna identita e-shopu

    Brand vášho e-shopu musí byť jasne vizuálne definovaný, aby bol časom zapamätateľný a vedeli si ho vaši zákazníci spojiť s vašim podnikaním. Určite zainvestujte do profesionálneho loga alebo aspoň základného design manuálu, ktorý vám zadefinuje vaše farby, fonty a vizuálne prvky, ktoré môžete používať na e-shope a v komunikácii.

    Spôsoby dopravy a platieb

    Podľa typu vašich produktov si musíte definovať spôsoby dopravy a nadviazať spoluprácu s dopravnými spoločnosťami. Na Slovensku patrí medzi najpoužívanejšiu dopravu Slovenská pošta, preprava kuriérom (DHL, GLS, DPD a UPS), osobné prevzatie, vysokej obľúbenosti sa za posledné roky teší aj Zásielkovňa, s možnosťou vyzdvihnutia na odbernom mieste vo vašom okolí.

    Silným trendom je platba kartou, ktorá zvyšuje aj dôveryhodnosť e-shopu. Určite do možností platby vo vašom e-shope pridajte aj platbu na účet, na dobierku a v hotovosti pri osobnom prevzatí. U mnohých kuriérskych spoločností sa dá platiť aj platobnou kartou. Informujte sa o tejto možnosti.

    Výber vhodnej platfotmy e-shopu

    Možností, ako si založiť e-shop z pohľadu systému, na ktorom bude bežať, je obrovské množstvo. Pri výbere platformy si musíte pre seba zvoliť tú najefektívnejšiu platformu. Musíte sa na to pozrieť z pohľadu finančnej investície, na náklady na mesačnú prevádzku e-shopu, na časovú náročnosť tvorby e-shopu, na funkcionality, ktoré daný systém ponúka. Každé riešenie má svoje výhody a nevýhody.

    1. Kúpite si už funkčný zabehnutý e-shop, ktorého kúpou získate hotový brand, históriu, dáta, dodávateľov a aj zákaznícku databázu. Sú tu ale riziká z pohľadu reputačného manažmentu a rizika pohľadávok, o ktorých ste sa nedozvedeli.
    2. Vyberiete si tzv. krabicový e-shop, ktorý má už preddefinovaný výber šablón. So základnými vedomosťami a nápovedou si viete funkčný e-shop vyskladať sami, alebo si viete nájsť odborníka, ktorý vám s tým pomôže. V takom prípade platíte za prenájom systému sumu, väčšinou podľa počtu produktov a funkcionalít, ktoré využívate. Výhodami tohto riešenia sú rýchla tvorba, nízke náklady v porovnaní s e-shopom na mieru. Výhodou je, že nebudete potrebovať znalosť programovania a hlavne e-shop vám nezostarne, lebo systém a moduly platformy sa budú stále vyvíjať. Medzi nevýhody patria mesačné náklady na prenájom, len predefinované napojenia na skladové a fakturačné systémy, platobné brány a aplikácie.
      Ja mám najlepšiu skúsenosť s platformou Shoptet a vrelo ju odporúčam na rozbehnutie e-shopu. Základné vyskladanie zvládne priemerný používateľ. Na individuálne úpravy nájdete množstvo odborných partnerov. Dokážete robiť aj veľké individuálne úpravy šablón a Shoptet postupne dopĺňa nové napojenia a funkcionality.
    3. Tvorba e-shopu na mieru je vhodná cesta, ak chcete mať jedinečný design, špeciálne funkcionality a napojenia. Ide o finančne náročné riešenie, musíte rátať s výberom firmy, ktorá vám bude garantovať kvalitné a dlhodobé riešenie. Niektorí tvorcovia e-shopov pracujú na open source platformách, ktoré sú s tzv. otvoreným kódom a nie ste tak po dokončení závislí len na jednom tvorcovi, ale nájdete si ľahko inú firmu, ktorá pre vás bude robiť zmeny a úpravy. Veľké firmy sa orientujú na vývoj vlastných tzv. uzavretých systémov, ktoré bežia na ich platforme, a tak do úprav nikoho iného nepustia a ste na nich závislí. Je tu tým pádom ale vyššia bezpečnosť a vyladenosť systému.

    Pri výbere platformy sa určite poraďte s odborníkmi, ktorí vám podrobne vysvetlia jednotlivé výhody a nevýhody riešení.

    Čo na e-shope nesmie chýbať

    Aby ste sa odlíšili od konkurencie, zaujali vášho potencionálneho zákazníka, určite si dajte záležať na týchto kritériách:

    Čistý a prehľadný dizajn e-shopu

    Každý má určite skúsenosť s tým, že na e-shope nevedel niečo nájsť, niekde sa zasekol, niečo mu nebolo jasné alebo produkt nevedel kúpiť. Používateľská prívetivosť (UX) je základným kritériom pre správne fungovanie vášho e-shopu. Prehľadnosť ponuky (logický strom kategórií, kombinácia vizuálnych a textových prvkov), jedinečná definícia prečo nakúpiť práve u vás (v čom ste najlepší) a jasné zodpovedanie možných obáv (napr. vrátenie tovaru v prípade nespokojnosti) sú tie kritériá, ktorými ovplyvníte výkon e-shopu a pravidelnú retenciu.

    Musíte dosiahnuť to, aby nákupná cesta bola pre používateľa prirodzená a vedel ňou prejsť bez toho, aby musel nad niečím rozmýšľať alebo niečo hľadať. Priemerne je potrebné až 120 preklikov (3-5 minút) pre dokončenie nákupného procesu. Skoro každý tretí vyplnený nákupný košík na e-shope ostáva nezaplatený, pretože nákupný proces je zložitý.

    Trendy e-shopov sa menia, vyhnite sa zbytočnému množstvu informácií na jednej stránke (nepoužívajte trojstĺpcové radenie), majte viditeľnú možnosť vyhľadávania a možnosti na možné kontaktovanie (stránka kontakt, stále viditeľný telefón a email, aktívny online chat).

    Jedinečné texty na e-shope

    Mnohokrát ľudia hľadajú najprv informácie o produktoch, pretože sú iba v rozhodovacích fázach nákupu. Preto sa snažte mať pri kategóriách a produktových kartách výstižné texty. Určite píšte aj články na uľahčenie výberu produktov, porovnania a recenzie.

    Texty musia byť jedinečné, to znamená, že nie sú okopírované z inej stránky. Je to dôležité hlavne z pohľadu toho, ako vás Google vo vyhľadávaní ponúkne a ako tým pádom budete viditeľný a navštevovaný.

    Napíšte texty o vás, zvýšite tak dôveryhodnosť a e-shopu dáte príbeh, ktorý môže byť rozhodujúci pri nákupe práve u vás.

    Vizuálna tvár produktov

    Potenciálny zákazník jednoduchšie a rýchlejšie pochopí informácie z obrázka ako po ich prečítaní. Preto sa zamerajte na tvorbu produktových fotografií, ktoré predaju môžu výrazne pomôcť. Dbajte na jedinečný štýl fotenia, foťte produkty aj pri ich používaní, prípadne s ľuďmi.

    Pokiaľ dokážete produkty aj natočiť, tak sa určite zamerajte na 360° fotky a na videá produktov. Podľa Googlu až 82 % obsahu na internete bude v roku 2021 tvoriť video.

    Je to z pohľadu pochopenia produktu najlepšia komunikačná forma. Videá môžu byť jednoduché, porovnávacie, môžu predstavovať návody na použitie produktu. Videá sa tiež môžu zamerať na obsah balenia a funkcionalitu produktu. V neposlednom rade môžete vytvárať montážne videá. Dobré fotografie a videá vám pomôžu pri predaji na e-shope, ale aj pri marketingovej komunikácii s vašimi zákazníkmi.

    Nezabudnite si k svojmu e-shopu zaistiť aj skladový a účtovný systém

    • Doklady pripravené k zaúčtovaniu hneď v účtovnom systéme
    • Automatická synchronizácia stavu zásob na sklade a cien
    • Koniec nahadzovaniu údajov na dvoch miestach
    • Zefektívnenie a zrýchlenie vybavenie objednávok

    Ďalšie výhody nájdete na stránkach Money S3 pre e-shopy.

    Nezabudnite na marketing

    E-shop je ako auto. Môžete mať drahé pretekárske auto, ale bez benzínu ho uvidia len tí ľudia, ktorých osobne pozvete do vašej garáže. Keď sa chcete autom, teda e-shopom, pochváliť, musíte kúpiť benzín a dostať tak váš e-shop medzi ľudí. Marketing má byť účinný. Rozdeľte si rozpočet na podporu značky a na výkonnostné kampane. Obe časti sú dôležité.

    Zhrnutie na záver

    Najdôležitejšia je dôkladná príprava, počas ktorej si zadefinujete, čo všetko potrebujete pri tvorbe e-shopu, nájdete si odborníkov, ktorí budú vedieť, čo je náplňou ich práce, alebo bude celý e-shop vo vašej réžií. Je dôležité, aby ste vedeli, ako sa bude postupovať pri realizácií e-shopu a aká bude jeho výsledná cena. V každom kroku sa viete obrátiť na odborníka z danej oblasti, viete využívať obrovské informačné zdroje z internetu a viete využiť aj možnosti podpory rozbiehania podnikania v rámci mentorských projektov. Ale úspech závisí hlavne od vás.

    Autor:

    Milan Markovič / Leader Effectix Slovensko – odborník na e-shopy, UX a online stratég milujúci všetky výzvy, ktoré so sebou prináša online marketing.

    Web: https://milanmarkovic.sk/

    Zdroje: AIMonitor, Google

    Boli informácie v článku užitočné?

    Hodnotenie iba pre užívateľov nášho blogu.

    Áno
    Nie
    Vyzkoušejte si účetní program Money S3

    Vyskúšajte si účtovný program
    Money S3

    Zadarmo a so všetkými funkciami

    Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
    Pripojte sa k 20 000 používateľom.
    Vyskúšajte zadarmo
    Zavrieť reklamu
    Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
    Pripojte sa k 20 000 používateľom.