Do konca roka 2024 platí, že zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň na Slovensku, sa povinne stane platiteľom DPH, keď za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov hodnota ňou dodaných tovarov alebo služieb zahŕňaných do obratu dosiahne 49 790 eur. Žiadosť o registráciu za platiteľa DPH musí byť podaná do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bol tento obrat dosiahnutý. Do 21 dní odo dňa doručenia žiadosti daňový úrad tohto podnikateľa zaregistruje za platiteľa DPH.
Novelou zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z pridanej hodnoty“) v tomto smere dochádza k veľkým zmenám.
Od roku 2025 bude platiť, že zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň na Slovensku, sa povinne stane platiteľom DPH:
Podnikateľ bude povinný podať žiadosť o registráciu pre DPH (s uvedením skutočnosti, na základe ktorej je povinný túto žiadosť podať) do piatich pracovných dní:
Daňový úrad do desiatich dní odo dňa doručenia žiadosti zaregistruje podnikateľa, ktorý presiahol obrat 50 000 eur a pridelí mu IČ DPH, ktoré nadobúda platnosť:
Podnikateľ, ktorý presiahol obrat 50 000 eur, podal žiadosť o registráciu pre DPH a má sa stať platiteľom DPH od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka, ale stane platiteľom DPH ešte do 31. decembra prebiehajúceho kalendárneho roka (napríklad jeho obrat v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahne 62 500 eur a stane sa tak platiteľom DPH ešte v prebiehajúcom roku), je povinný túto skutočnosť bezodkladne oznámiť daňovému úradu.
Daňový úrad do desiatich dní odo dňa doručenia žiadosti zaregistruje podnikateľa, ktorý presiahol obrat 62 500 eur a pridelí mu IČ DPH, ktoré nadobúda platnosť dňom, keď sa stal platiteľom DPH (teda dodaním tovaru alebo služby, ktorým bol presiahnutý obrat 62 500 eur v prebiehajúcom kalendárnom roku).
Aj od 1. januára 2025 bude možné sa stať platiteľom DPH dobrovoľne.
Zdaniteľná osoba, ktorá má na Slovensku sídlo alebo miesto podnikania, sa môže stať platiteľom DPH aj pred presiahnutím obratu 50 000 eur. Ak bude mať o to podnikateľ záujem, musí daňovému úradu podať žiadosť o registráciu pre DPH. Daňový úrad ho do 21 dní odo dňa doručenia žiadosti zaregistruje, pridelí mu IČ DPH a vydá rozhodnutie o registrácii. Platiteľom DPH sa stane dňom uvedeným v rozhodnutí o registrácii.
Osobitná situácia môže nastať pre toho podnikateľa, ktorého obrat v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahol 50 000 eur, podal žiadosť o registráciu pre DPH a platiteľom DPH sa má stať až od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Podľa zákona o dani z pridanej hodnoty nebude musieť tento podnikateľ čakať až do 1. januára nasledujúceho roka, ale bude sa môcť dobrovoľne stať platiteľom DPH aj skôr.
V tom prípade môžu u neho nastať nasledujúce dve situácie:
V nadväznosti na zmenu určenia momentu, kedy sa podnikateľ stáva platiteľom DPH (po starom dňom uvedeným v rozhodnutí daňového úradu o registrácii, po novom dňom splnenia určenej podmienky), ktorá so sebou prináša aj neskoršie pridelenie IČ DPH, bolo potrebné upraviť lehoty pre splnenie niektorých povinností týchto nových platiteľov DPH.
Platiteľ DPH, ktorý v ustanovenej lehote splní registračnú povinnosť, ale do uplynutia lehoty na vyhotovenie faktúry nemá pridelené IČ DPH, je povinný faktúru vyhotoviť do piatich pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia o registrácii pre DPH. Ak takémuto platiteľovi DPH nebolo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania a kontrolného výkazu za prvé zdaňovacie obdobie pridelené IČ DPH, je povinný podať daňové priznanie, kontrolný výkaz a zaplatiť vlastnú daňovú povinnosť do piatich pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia o registrácii pre DPH.
Nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie (ďalej len „EÚ“) je pre platiteľa DPH predmetom dane, ak dodávateľ tohto tovaru má vo svojom členskom štáte EÚ tiež pridelené IČ DPH. Zároveň však má platiteľ DPH aj právo na odpočítanie tejto DPH, takže v konečnom dôsledku má rovnakú sumu DPH odviesť daňovému úradu aj dostať od daňového úradu. V súčasnosti platí podmienka, že pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ si platiteľ DPH môže ním uplatnenú DPH odpočítať len vtedy, ak má faktúru od dodávateľa.
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty od 1. januára 2025 zavádza v uvedenom prípade možnosť uplatniť odpočítanie DPH aj vtedy, ak platiteľ DPH nemá faktúru od dodávateľa. Ak nebude mať faktúru, bude môcť uplatnenie práva na odpočítanie DPH preukázať aj iným hodnoverným dokladom osvedčujúcim nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ a vznik daňovej povinnosti pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ v príslušnom zdaňovacom období.
Nový platiteľ DPH si môže uplatniť právo na odpočítanie DPH viažúcej sa k tovarom a službám, ktoré nadobudol alebo prijal pred dňom, keď sa stal platiteľom DPH, ak tieto prijaté plnenia okrem zásob neboli zahrnuté do daňových výdavkov v kalendárnych rokoch predchádzajúcich kalendárnemu roku, v ktorom sa stal platiteľom DPH. Hlavná zmena od roku 2025 spočíva v tom, že nový platiteľ DPH si bude môcť uplatniť právo na odpočítanie DPH výlučne vo svojom prvom zdaňovacom období.
Platiteľ DPH, ktorý nepodal žiadosť o registráciu pre DPH alebo ju podal oneskorene, už po novom nebude podávať jedno daňové priznanie za obdobie, v ktorom mal byť platiteľom DPH. Od roku 2025 bude takýto podnikateľ povinný podať daňové priznanie za každé zdaňovacie obdobie, za ktoré v dôsledku nesplnenia tejto povinnosti nepodal daňové priznanie v ustanovenej lehote, a to v chronologickom poradí počnúc prvým zdaňovacím obdobím. Uvedené rovnako platí aj pre podanie kontrolného výkazu. Samozrejme, súvisiaca pokuta za oneskorené podanie týchto dokumentov podnikateľa neminie.
Od roku 2025 sa novelou zákona o dani z pridanej hodnoty zníži hodnotový limit, do ktorého môže platiteľ DPH namiesto úplnej faktúry vyhotoviť zjednodušenú faktúru. Pre bežné faktúry za tovary alebo služby, ktoré môžu byť vystavené ako zjednodušené faktúry, sa cenový limit 100 eur vrátane DPH nemení.
V prípade dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient bude môcť byť takýto doklad považovaný za zjednodušenú faktúru len vtedy, ak cena tovaru alebo služby vrátane DPH nepresiahne 400 eur (v súčasnosti je to pri hotovostnej platbe 1 000 eur a pri platbe prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť 1 600 eur). Zjednodušená faktúra bude môcť byť vystavená aj v podobe dokladu vyhotoveného tankovacím automatom pre bezobslužné čerpanie pohonných látok, ak cena tovaru vrátane DPH nepresiahne 400 eur (v súčasnosti je to 1 600 eur). Po presiahnutí týchto limitov bude platiteľ DPH pri dodaní tovaru alebo služby povinný vyhotoviť úplnú faktúru so všetkými náležitosťami.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy