Benefitné systémy sa od nástupu obľúbených cafeterií nejako výrazne nezmenili, a to ani v dobe koronavirových opatrení. Firmy tak stále všeobecne využívajú ich tri základné typy:
Cafeteria podľa odborníkov predstavuje vynikajúci nástroj k samotnej stimulácii zamestnancov, pretože dochádza k premene vonkajšej motivácie na vnútornú, z čoho v praxi plynie, že zamestnanci motivujú sami seba práve svojim výberom benefitov. Pritom vďaka skutočnosti, že výška príspevku má svoj limit v podobe bodov či finančnej hodnoty, nemôžu teda čerpať všetky benefity a musí medzi nimi voliť. Toho si sú zamestnanci dobre vedomí, že benefity nie sú nárokovateľné, resp. automatické a že sú naopak nadštandardom. Hovorí sa, že vďaka tomu je systém cafeterie až 4x účinnejšia než systém fixných benefitov. Toto dokazuje aj skutočnosť, že cafeteria napomáha znižovať fluktuáciu zamestnancov, zvyšuje atraktivitu firmy na trhu práce, zvyšuje ochotu zamestnancov zlepšovať svoje pracovné výkony, kedy zamestnanci prijímajú svoju osobnú zodpovednosť, niektorí odborníci dokonca tvrdia, že má aj pozitívny vplyv na absencie.
Zamestnanecké výhody môžeme rozlišovať podľa toho, či sú oslobodené od dane z príjmov zamestnanca alebo jej naopak podliehajú, a či sa zahrňujú do vymeriavacieho základu zamestnanca pre výpočet zdravotného a sociálneho poistenia alebo nezahrňujú, či sa zahrňujú do daňovo uznateľných výdavkov (nákladov) zamestnávateľa či nezahrňujú.
Najlepšou kombináciou sú samozrejme také zamestnanecké benefity, ktoré sa nezahrnuje nezahrňujú do vymeriavacieho základu zamestnanca pre výpočet zdravotného a sociálneho poistenia, sú oslobodené od dane z príjmov zo strany zamestnanca a zároveň sú daňovo uznateľným výdavkami či nákladom pre zamestnávateľa, o ktorý je možné znížiť základ dane.
Z uvedeného vyplýva, že sa benefity posudzujú z dvoch pohľadov, t. j. z pohľadu zamestnanca a z pohľadu zamestnávateľa, pričom sa na nich musíme dívať samostatne, pretože sú každý v inej daňovej pozícii.
Mnoho zamestnávateľov poskytuje svojim zamestnancom dovolenku nad rámec minimálnej doby stanovené zákonníkom práce. Najčastejšie zamestnávatelia poskytujú svojim pracovníkom týždeň dovolenky naviac, niektorí však i viac. Hlavným dôvodom pre poskytovanie tohoto benefitu je podpora odpočinku zamestnancov, zladenie súkromného a pracovného života a s tým súvisiaca podpora vyššieho pracovného výkonu.
Z pohľadu zamestnávateľa sú dni voľna poskytované nad zákonnú dobu dovolenky daňovo uznateľným nákladom, podmienkou však je, že je tento benefit dohodnutý v kolektívnej, pracovnej či inej zmluve uzavretej so zamestnancom alebo v internom predpise zamestnávateľa.
Z pohľadu zamestnanca je preplatená dovolenka zdaniteľným príjmom zo závislej činnosti, ktorý vstupuje do vymeriavacieho základu pre odvod poistného na sociálne a zdravotné poistenie.
Sick days (voľno zo zdravotných dôvodov, indispozičné voľno) sú obdobou vyššie popísaného benefitu dovolenka nad rámec zákona. Tieto dni majú umožniť zamestnancom využiť ospravedlnenú a súčasne platenú absenciu napr. zo zdravotných dôvodov, ale možnosť zaistenia naliehavých osobných záležitostí.
Daňové hľadisko zamestnávateľa aj zamestnanca je celkom zhodné s daňovým hľadiskom dovolenky nad rámec zákona.
Z pohľadu zamestnávateľa je príspevok na doplnkové dôchodkové poistenie zamestnanca daňovo uznateľný do výšky 6% zo zúčtovanej mzdy zamestnanca. Zamestnávateľ z tohto príspevku platí iba zdravotné poistenie, žiadne sociálne poistenie neplatí. Príspevok môže byť poskytovaný v rôznej forme, a to buď percentom zo mzdy alebo fixnou čiastkou.
Z pohľadu zamestnanca ide o príjem, podlieha zdaneniu. V prípade, že je zamestnanec účastníkom tretieho piliera od roku 2014 a neskôr, môže si výšku zaplatených príspevkov uplatniť v daňovom priznaní ako odpočítateľnú položku, a to až do výšky 180 €.
Príspevky na stravovanie zamestnancov sú najčastejšie poskytovaným benefitom. Stravné podľa Zákonníka práce je vždy daňovo oslobodené pre zamestnanca, a ak je zamestnávateľom poskytovanie stravného presne podľa tohto predpisu, je daňovým výdavkom aj pre zamestnávateľa.
V prípade, že zamestnávateľ poskytne zamestnancovi stravné nad rámec zákona, je toto stravné pre zamestnanca oslobodené od dane, ale pre zamestnávateľa je nedaňovým výdavkom, ale ak je poskytnuté zo sociálneho fondu zamestnávateľa, vstupuje tento príspevok do daňových nákladov zamestnávateľa.
Peňažné a nepeňažné výhry predstavujú z pohľadu zamestnanca príjem zo závislej činnosti, ale len nad výšku 350 €.
Voľnočasové benefity slúžia najmä k spokojnejšiemu životu zamestnancov, podporujú ich zdravie, kultúrne vyžitie, aktívne trávenie mimopracovného času, ale aj odpočinok, čo by malo mať za následok zvyšovanie pracovného výkonu. Pod príspevkami zamestnávateľa na šport, a kultúru si môžeme predstaviť širokú paletu benefitov od permanentiek do fitness center či plaveckých bazénov, cez rôzne vstupenky do kín, divadiel a lístkov na koncerty. Firemná škôlka je tak nadštandardným benefitom, ktorý umožňuje skĺbenie pracovného a rodinného života pro rodičov malých detí.
Z pohľadu zamestnávateľa je nepeňažný príspevok poskytovaný zamestnancom vo forme príspevku na kultúrne predstavenie s športované akcie a možnosti používať, knižnice, telovýchovné a športové zariadenia nedaňovým nákladom.
Z pohľadu zamestnanca je nepeňažný príspevok zamestnávateľa zdaniteľným príjmom a pripočíta sa k jeho mzde.
Od 1.1.2019 sú daňovým výdavkom zamestnávateľa aj príspevky na rekreáciu zamestnancov poskytnuté podľa §152a Zákonníka práce (ďalej len „§152a ZP“). Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov má povinnosť poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovný pomer trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, na jeho žiadosť príspevok na rekreáciu v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok. Príspevok na rekreáciu môže za rovnakých podmienok a v rovnakom rozsahu poskytnúť zamestnancovi aj zamestnávateľ, ktorý zamestnáva menej ako 50 zamestnancov.
Oprávnenými výdavkami na rekreáciu sú preukázané výdavky zamestnanca na:
Zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi príspevok na rekreáciu dvoma spôsobmi :
Od 1.1.2020 sú daňovým výdavkom aj príspevky na športovú činnosť dieťaťa zamestnancov poskytnuté podľa §152b Zákonníka práce. Podľa §152b ZP zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovný pomer trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, na jeho žiadosť príspevok na športovú činnosť dieťaťa v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok v úhrne na všetky deti zamestnanca. U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, sa najvyššia suma príspevku zníži v pomere zodpovedajúcemu kratšiemu pracovnému času.
Ak sú splnené zákonmi stanovené podmienky, takýto príspevok je pre zamestnanca oslobodený od dane z príjmu. Ak niektorá z podmienok nie je splnená, pre zamestnávateľa ide o nepeňažný náklad a pre zamestnanca o zdaniteľný príjem.
Homeoffice (práca z domova) bol do roku 2019 jedným z najžiadanejších benefitov medzi zamestnancami. Zamestnávatelia s týmto benefitom operovali pomerne opatrne. Všetko zmenila celosvetová pandémia koronavírusu. Mnoho firiem v dôsledku bezpečnostných opatrení okamžite previedla všetkých svojich zamestnancov, pri ktorých to okolnosti umožňovali, na práci z domova.
Táto skutočnosť mnohým firmám ukázala, že by podobným spôsobom mohli fungovať aj do budúcnosti a ušetriť tak nemalé prostriedky za nájmy a prevádzku drahých kancelárii. Preto už na homeoffice nebude mnoho zamestnancov ani zamestnávateľov pozerať ako na benefit v pravom zmysle slova.
Všetky benefity pre zamestnancov je potrebné posudzovať z viacerých hľadísk. Jednak je to efektivita benefitov pre účely zvýšenia pracovného výkonu zamestnancov, jednak z hľadiska daňovej uznateľnosti na strane zamestnávateľa, a tiež zdaňovania na strane zamestnanca.
Benefity pre zamestnancov sa neustále menia a reagujú na aktuálne potreby zamestnancov. Sú výborným nástrojom na zatraktívnenie spoločnosti na trhu práce.
Autorom článku je Ing. Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy