Z pohľadu zákona č. 595/2003 Z. z o dani z príjmov (ďalej len „ZDP“) je potrebné pozerať na príspevok na dopravu zamestnanca do a zo zamestnania komplexne, a to z pohľadu zamestnávateľa aj zamestnanca.
ZDP v §19 ods.2 písm. s) definuje daňové výdavky nasledovne: na dopravu zamestnanca na miesto výkonu práce a späť z dôvodu, že verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy nie je doprava preukázateľne vykonávaná vôbec alebo v rozsahu zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa a zamestnávateľ na tento účel využíva motorové vozidlá zatriedené do kódu Klasifikácie produktov 29.10.3, čo sú motorové vozidlá na prepravu 10 a viac osôb – autobusy, trolejbusy a elektrobusy.
Zároveň žiadny osobitný predpis bližšie nešpecifikuje, čo sa rozumie pod slovným spojením „verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy nie je doprava preukázateľne vykonávaná vôbec alebo v rozsahu zodpovedajúcom potrebám zamestnávateľa“. Sám zamestnávateľ hodnotí skutočnosti podľa svojej úvahy a prihliada na všetko, čo má vplyv na posúdenie, či doprava v danej oblasti vykonávaná verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy zodpovedá jeho potrebám alebo nie.
Od 1.1.2021 platí nová úprava, kde sa definuje maximálna výška nepeňažného plnenia oslobodená pre zamestnanca od dane z príjmu pre zamestnanca za dopravu do a z práce, ktorú mu zabezpečuje zamestnávateľ, na 60 € mesačne. Ak je táto suma vyššia, nepeňažný príspevok nad túto sumu musí zamestnávateľ zamestnancovi zdaniť v mesačnej mzde.
Príklad:
Zamestnávateľ, ktorý zabezpečuje dopravu do zamestnania a späť pre svojich zamestnancov pracujúcich na dvoch zmenách, zabezpečuje prevoz zamestnancov autobusmi, pričom v jednom autobuse je 42 miest na sedenie. Zamestnávateľ na dopravu zamestnancov vynaložil mesačne 20 000€.
Ako sa vypočíta nepeňažné plnenie na jedného zamestnanca mesačne? Započítavajú sa do počtu miest v motorovom vozidle aj miesta na státie ?
Výpočet hodnoty nepeňažného plnenia za január 2021 možno vypočítať ako podiel mesačne vynaložených prostriedkov zamestnávateľa na dopravu 20 000 € a počet miest v autobusoch 420 (420 = počet autobusov 5 x 42 miest na sedenie v autobuse x 2 zmeny). Hodnota nepeňažného plnenia na jedného zamestnanca predstavuje sumu 47,62 €, ktorá je oslobodená od dane.
Zákon definuje, že zamestnávateľ môže použiť na prepravu zamestnancov motorové vozidlá rôznych veľkostí, a preto by mal zamestnávateľ s dopravcom dohodnúť odhadovaný počet cestujúcich a kapacitu miest na prepravu osôb v motorovom vozidle. Kapacita motorového vozidla závisí od toho, či dopravca bude poskytovať motorové vozidlo určené len pre sediacich cestujúcich alebo aj stojacich cestujúcich. Obsaditeľnosť sediacich a stojacich cestujúcich v motorovom vozidle možno preveriť, napr. v osvedčení o evidencii vozidla.
Podľa stanoviska daňového úradu, do počtu miest motorového vozidla, ktoré prepravuje aj stojacich zamestnancov, možno zahrnúť aj miesta na státie, t. j. je na dopravcovi, aby sa v súlade s osobitnými predpismi a bezpečnosťou premávky dohodol so zamestnávateľom, či motorové vozidlo môže byť využívané aj pre stojacich cestujúcich.
Výpočet nepeňažného plnenia je správny, ak počet miest v motorových vozidlách je vynásobený aj počtom dvoch zmien, a to z dôvodu, že preprava zamestnancov je zabezpečená v obidvoch zmenách.
ZDP jednoznačne upravuje príjem oslobodený od dane pre zamestnanca, ktorého zamestnávateľ zabezpečuje dopravu do a zo zamestnania v §5 ods. 7 písm. m) nasledovne: od dane je oslobodený príjem: nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi zamestnávateľom za účelom zabezpečenia dopravy zamestnanca na miesto výkonu práce a späť podľa § 19 ods. 2 písm. s) prvého bodu v úhrnnej sume najviac 60 eur mesačne; ak nepeňažné plnenie vypočítané z prostriedkov preukázateľne vynaložených zamestnávateľom prepočítaných na jedno miesto v motorovom vozidle podľa § 19 ods. 2 písm. s) prvého bodu presiahne sumu 60 eur, do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len plnenie nad takto ustanovenú sumu,
Z uvedeného vyplýva, že je potrebné, aby zamestnávateľ splnil podmienky dopravy zamestnancov podľa §19 ods. 2 písm. s), aby bol nepeňažný príjem pre zamestnanca oslobodený od dane, a zároveň od sociálneho a zdravotného poistenia.
Ak zamestnávateľ zvolí inú formu spôsobu podpory dopravy zamestnancov do a zo zamestnania, alebo nedodrží podmienky §19 ods. 2 písm. s) môže zvoliť iný spôsob financovania, napr. prostredníctvom sociálnej politiky alebo zamestnaneckých benefitov financovaním zo Sociálneho fondu, avšak takýto príjem bude pre zamestnanca zdaňovaným príjmom a bude podliehať odvodom na sociálne a zdravotné poistenie.
Cesta do práce a späť nie je pracovnou cestou v zmysle zákona č.283/2002 Z. z. o cestovných náhradách.
Autorom článku je Katarína Serinová
Peňažné prostriedky ako súčasť krátkodobého finančného majetku Z hľadiska členenia majetku sú peňažné prostriedky v…
Dôležité informácie na úvod V prvom rade upozorňujeme, že verzia 25.000 je dostupná iba pre…
Pripravené zoznamy pre rok 2025 Do Pripravených zoznamov sme doplnili účtovné konštanty potrebné pre založenie…
Prečo je dôležité riešiť zálohovanie dát? V dnešnej digitálnej dobe sú dáta neoddeliteľnou súčasťou každodenného…
Analýza súčasných potrieb firmy Prvým krokom pri výbere účtovného programu je identifikácia aktuálnych potrieb vašej…
Prečo prejsť na účtovný program Money S3? Money S3 patrí medzi najpoužívanejšie účtovné softvéry na…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy