Informácie sú aktuálne k 22. 4. 2020.
Podľa novely zákonníka práce môžete ako zamestnávateľ počas trvania mimoriadneho stavu nariadiť prácu z domu aj jednostranne.
Zamestnávateľ môže zamestnancom nariadiť dovolenku, ale musí tak učiniť z oprávnených dôvodov a informovať ich minimálne 7 dní vopred. Ak ide o čerpanie dovolenky, ktorú zamestnanec preniesol z minulého roka, v tomto prípade platí oznamovacia povinnosť 2 dni vopred. Dovolenku zo dňa na deň môže nariadiť len v prípade, že s tým zamestnanec súhlasí.
Hromadné čerpanie dovolenky z prevádzkových dôvodov, môže zamestnávateľ nariadiť len za splnenia zákonných podmienok. Táto dovolenka, napríklad nesmie prekročiť 2 týždne a potrebuje k nej súhlas firemných odborov. Z právneho hľadiska je splnenie podmienok nutné posúdiť vždy podľa konkrétnej situácie.
Pokiaľ charakter práce alebo dôležité prevádzkové dôvody bránia zamestnancovi pracovať z domu alebo bránia čerpaniu dovolenky, musí prácu vykonávať na pracovisku. Zamestnávateľ má ale zákonnú povinnosť za všetkých okolností chrániť zdravie a bezpečnosť zamestnancov. Jedným zo spôsobov ochrany môže byť zákaz vstupu na pracovisko a v takomto prípade prináleží zamestnancom náhrada mzdy, ktorá je podľa novely zákonníka práce platnej od 4.4.2020 minimálne 80 % priemerného zárobku. Pozor suma náhrady nemôže byť nižšia ako minimálna mzda.
Zákonník práce taktiež umožňuje v týchto situáciách čerpať pracovné alebo náhradné voľno, či zmeniť pracovný rozvrh. Týmto opatreniam ale musí predchádzať dodatok v pracovnej zmluve.
Kvôli opatreniam Hlavného hygienika došlo k uzavretiu maloobchodných predajní a predajní poskytujúcich služby. Konkrétne je tým myslené uzavretie kancelárie, obchodu alebo iného miesta, na ktorom dochádza k predaju tovaru spotrebiteľovi alebo poskytovaniu služby. Zamestnanci, ktorých sa to dotkne, môžu naďalej vykonávať iné pracovné činnosti, napríklad vybavovanie objednávok na e-shope.
Pokiaľ u niektorých zamestnávateľov opatrenie spôsobí úplné prerušenie činnosti, ide o prekážku na strane zamestnávateľa a zamestnancom náleží náhrada mzdy, ktorá je podľa novely zákonníka práce, ktorá je platná od 4. 4. 2020 minimálne vo výške 80 % priemerného zárobku. Suma náhrady nesmie byť nižšia ako minimálna mzda. .
Každému, kto bol v kontakte s nakazeným, môže hygienická stanica nariadiť domácu izoláciu až po dobu 14 dní. Presné podmienky nájdete na webe Úradu verejného zdravotníctva SR.
Po nariadení karantény rozhodne lekár o práceschopnosti, podľa zdravotného stavu izolovaného. Zamestnanca kontaktuje Sociálna poisťovňa a v prípade záujmu s ním spíše žiadosť o nemocenské. Toto opatrenie ale nemusí zamestnancovi nutne brániť v práci. Pokiaľ sa rozhodne pre poberanie nemocenského, nemôže mať ďalšie príjmy. Pokiaľ preferuje príjem zo svojho zamestnania, musí sa dohodnúť so zamestnávateľom na práci z domu.
Doba strávená v karanténe nie je považovaná za výkon práce, a preto sa zamestnancovi o toto obdobie skráti dovolenka. Pokiaľ je zamestnancovi karanténa nariadená v priebehu čerpania dovolenky, nastupuje automaticky do pracovnej neschopnosti. Zamestnávateľ totiž nemôže nariadiť čerpanie dovolenky, behom pracovnej neschopnosti. Dovolenka sa zamestnancovi preruší a nevyčerpaná časť mu do konca roka zostane zachovaná.
Z vážnych prevádzkových dôvodov (vrátane pandémie) sa môžu zamestnávatelia rozhodnúť, že zamestnancom nepridelia prácu. V takomto prípade majú zamestnanci právo na náhradu mzdy vo výške 60 %.
Urobiť to ale môžu len zamestnávatelia, v ktorých firme pôsobia odbory. Rozhodnutie nemôžu zamestnávatelia učiniť jednostranne, ale jedine písomnou dohodou so zástupcom zamestnancov.
Opatrenia k potlačeniu nákazy, povedú v niektorých odboroch ku zníženiu počtu zákaziek a celkového dopytu po tovare a službách. Pokles práce je zo zákona prekážkou na strane zamestnávateľa, a preto majú v takomto prípade zamestnanci právo na náhradu mzdy. Podľa novely zákonníka práce, ktorá je platná od 4. 4. 2020 výška náhrady musí byť aspoň 80 % priemerného zárobku. Suma náhrady nesmie byť nižšia ako minimálna mzda.
Pokiaľ sa situácia nezlepší, môžu zamestnávatelia pristúpiť k organizačným zmenám a prepúšťaniu. Pred ukončovaním pracovných pomerov ale musí zamestnávateľ celú situáciu analyzovať a presvedčiť sa, či je prepúšťanie pre chod firmy nevyhnutné.
Pre zamestnávateľov, ktorí nemohli prideľovať prácu zamestnancom v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu štát pripravil kompenzáciu – príspevky na udržanie pracovného miesta.
Štát bude zamestnávateľom čiastočne prispievať na mzdy, ktoré vyplatili zamestnancom, ak sa zaviažu, že udržia pracovné miesto aspoň 2 mesiace po mesiaci, za ktorý požiadajú o príspevok.
Měsíční vklad | Snížení daňového základu | Daňová úspora |
---|---|---|
1 000 Kč | 0 Kč | 0 Kč |
1 100 Kč | 1 200 Kč | 180 Kč |
1 300 Kč | 3 600 Kč | 540 Kč |
1 500 Kč | 6 000 Kč | 900 Kč |
1 700 Kč | 8 400 Kč | 1 260 Kč |
2 000 Kč | 12 000 Kč | 1 800 Kč |
3 000 Kč | 24 000 Kč | 3 600 Kč |
Měsíční vklad | Snížení daňového základu | Daňová úspora |
---|---|---|
1 000 Kč | 0 Kč | 0 Kč |
1 100 Kč | 1 200 Kč | 180 Kč |
1 300 Kč | 3 600 Kč | 540 Kč |
1 500 Kč | 6 000 Kč | 900 Kč |
1 700 Kč | 8 400 Kč | 1 260 Kč |
2 000 Kč | 12 000 Kč | 1 800 Kč |
3 000 Kč | 24 000 Kč | 3 600 Kč |
Podnikatelia, ktorí boli nútení zavrieť svoje prevádzky môžu žiadať o príspevok už od 6. apríla 2020. Všetky dokumenty a informácie o spôsobe podania žiadosti nájdu na stránke pomahameludom.sk. Zamestnávatelia ktorí majú záujem o príspevky pri poklese tržby môžu žiadosti o príspevky podávať od 17. 4.
Zistite, ako na výpočet čistej mzdy
Pripravené v spolupráci s A&T solutions.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy