Pod mzdovým účtovníctvom si väčšina ľudí predstaví spracovanie miezd. Rola mzdových účtovníkov vo firmách má ale omnoho širší záber. Povinnosť spracovať mzdovú agendu vzniká prijatím prvého zamestnanca do firmy. Ten so zamestnávateľom uzavrie:
Ako majiteľ menšej spoločnosti môžete mzdovú agendu a personálnu agendu riešiť externe. Väčšie firmy nad 200 zamestnancov ale väčšinou zamestnávajú mzdového účtovníka.
Každému zamestnancovi za prácu patrí mzda, ktorú spracováva mzdová účtovníčka alebo účtovník. Id o mzdu, ktorá zodpovedá náročnosti práce, odbornosti a množstvu zodpovednosti pri vykonávaní práce. Zároveň platí, že ide o peňažné alebo naturálne ohodnotenie zamestnancov v súkromnom sektore, ktoré sa vypláca spätne za mesiac.
TIP: Prečítajte si, ako snadné zpracování mezd.
Mzdy podliehajú zákonom a predpisom, ktoré je potrebné pri ich spracovaní zohľadniť. Týkajú sa:
Mzda sa rozdeľuje na dve základné zložky: pevnou zložku (paušálna časť) a pohyblivú zložku (príplatky, prémie, odmeny). Zamestnávatelia často používajú pohyblivú zložku a ďalšie mzdové formy k motivácii zamestnancov k lepším výkonom. Základnými druhmi (tzv. formami) miezd sú:
Pre výpočet mzdy mzdový účtovník zhromaždí dôležité podklady. Typicky ide o informácie o odpracovanej dobe, návštevách lekárov a dĺžke práceneschopnosti, čerpanie dovolenky a detaily k priznaniu odmien alebo iných pohyblivých zložiek mzdy.
Na základe týchto údajov vypočíta hrubou mzdu. Zamestnávateľ i odborné účtovné agentúry k výpočtom používajú mzdové systémy. Tie im práci urýchľujú a zjednodušujú, pretože tie reagujú na aktuálne legislatívne zmeny v zákonoch úpravami automatických výpočtov čistej mzdy. Tiež v nich účtovníci nastavujú ďalšie výpočty pri jednotlivých zamestnancoch ako zrážky za stravné lístky, súkromné telefónne hovory, výživné, nebo exekuční zrážky.
K príchodu alebo odchodu zamestnanca sa viaže niekoľko dôležitých administratívnych krokov. Tie tiež spadajú do práce mzdovej agendy. Účtovník si najskôr skontroluje dôležité dokumenty k vytvoreniu zmluvy o pracovnom vzťahu ako:
Ďalšími dokumentami, ktoré si mzdový účtovník môže od zamestnanca vypýtať sú: výstup z pracovnej lekárskej prehliadky, školenie BOZP a PO, prípadne s ním podpíše dohodu o hmotnej zodpovednosti, poskytovaní stravných lístkov alebo hotovosti na stravu, dohodu o zrážkach zo mzdy apod.
S týmito materiálmi založí zamestnancovi osobnú zložku, ktorá je základným predpokladom pre správny výpočet mzdy. Väčšina softwarových účtovných riešení vrátane Money S3 umožňuje túto zložku viesť elektronicky.
S odchodom zamestnanca mzdový účtovník:
Zamestnávateľ pri nábore prvého zamestnanca musí firmu aj každého zamestnanca prihlásiť do registra zdravotnej poisťovne a do Sociálnej poisťovne. Týmto inštitúciám každý mesiac posiela výkazy o odvedenom poistnom a preddavkoch na zdravotné poistenie. Na daňový úrad posiela mesačné prehľady a ročné hlásenie.
Podľa toho, či zamestnanec podpíše Vyhlásenie o uplatnené nezdaniteľnej časti základu dane alebo nie, mzdový účtovník vypočíta preddavok na daň.
Okrem nikdy nekončiaceho sa kolotoča okolo miezd a personálnej agendy, majú mzdoví účtovníci najviac práce na konci roka. V tomto období:
Problematika mzdového účtovníctva a personalistiky je rozsiahla. Nie je možné sa jej venovať bez hlbších znalostí pracovného práva, sociálnych a zdravotných odvodov, daní apod. Okrem neustáleho vzdelávania a sledovania legislatívy pomáhajú účtovníkom mzdové softwary, ktoré aspoň časť úkonov spracovávajú automaticky.
Pokiaľ ste už zvládli základný kurz Money S3 a chcete prehlbovať svoje znalosti, prihláste sa na náš kurz Personalistiky a mezd, s ktorým sa rýchlo zorientujete v module Miezd Money S3 i v základní legislatíve. Modul miezd si môžete vyskúšať zadarmo v účtovnom programe Money S3 Start.
Autorom článku je Ing. Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy