Súhrnný výkaz slúži členským štátom Európskej únie ku kontrole, či bolo v rámci únie zdanené poskytnuté plnenie. Súhrnný výkaz musia podávať všetci podnikatelia, ktorí dodávajú tovar alebo poskytujú služby do ďalších štátov Európskej únie.
Súhrnný výkaz podávate len v prípade:
Call-off stock je nový režim, platný od 1.1.2020, ktorého podstata spočíva v tom, že transakcia, pri ktorej osoba platiteľa DPH (dodávateľ), premiestni vlastný tovar do iného členského štátu na účely jeho následného neskoršieho dodania odberateľovi, ktorý je už dopredu známy, sa po splnení stanovených podmienok nebude považovať za dodanie tovaru do iného členského štátu, ktoré podlieha DPH. Transakcia sa stane predmetom DPH až v momente, keď prejde vlastnícke právo k tovaru na odberateľa.
Pozor: Poskytovanie služieb s miestom plnenia v inom štáte EU sa týka aj on-line služieb, napríklad pokiaľ ste umiestili reklamu z Google AdSense na svoj web.
Príklad: Ak máte e-shop, ktorý dodáva tovar, napríklad, do Maďarska a dodali ste balík tamojšiemu občanovi, ktorý nie je registrovaný k DPH, súhrnný výkaz sa vás netýka.
Okrem podnikateľov prihlásených k DPH musia súhrnný výkaz podať aj osoby identifikované pre daň, ktoré poskytli služby s miestom plnenia v inom štáte EU, ktoré majú povinnosť predtým sa registrovať na DPH podľa §7a.
V prvom rade pamätajte, že súhrnný výkaz podávate len v prípade, že k nemu máte dôvod – nikdy sa teda nepodáva nulové.
Súhrnný výkaz podávate za každý kalendárny mesiac do 25 dní po jeho skončení. Pokiaľ platcom v ostatných krajinách poskytujete len služby, odovzdávate súhrnný výkaz súčasne s daňovým priznaním. Pokiaľ ste napríklad štvrťročným platcom, podávate v rovnakom termíne aj súhrnný výkaz.
Iné pravidlá platia pre dodanie tovaru. Pokiaľ podávate súhrnný výkaz napríklad štvrťročne a v tomto období dodáte tovar platiteľovi DPH v inej krajine EU, vznikne vám povinnosti podať v tomto štvrťroku súhrnné hlásenie za každý mesiac, v ktorom vám plnenie vzniklo (teda za každý mesiac, v ktorom ste dodali tovar platcovi DPH v inej krajine EU).
Platiteľ dane sa však môže rozhodnúť, že súhrnný výkaz bude podávať za kalendárny štvrťrok, ak hodnota dodávok tovarov nepresiahne v príslušnom kalendárnom štvrťroku a súčasne v žiadnom z predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokov nepresiahla hodnotu 50 000 eur. Hodnota dodaných služieb v tomto prípade nie je rozhodujúca.
Zdaniteľná osoba registrovaná pre daň podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH podáva súhrnný výkaz za každý kalendárny štvrťrok, v ktorom dodala službu s miestom dodania v inom členskom štáte podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH osobe, ktorá je povinná platiť daň.
Súhrnný výkaz podávate vždy len elektronicky, a to cez portál finančnej správy www.financnasprava.sk. Údaje, ktoré do súhrnného výkazu uvediete, vyplníte aj do priznania k DPH.
Súhrnný výkaz sa skladá z 2 častí:
Príklad:
Platiteľ dane podáva súhrnný výkaz za kalendárny štvrťrok. Platiteľ dane dodal v októbri 2020 tovar pre českého podnikateľa identifikovaného pre daň v Českej republike (CZ 1234567915) v hodnote 10 000 eur a v mesiaci november 2020 v hodnote 5 000 eur. V mesiaci november 2020 dodal tovar pre dánskeho podnikateľa identifikovaného pre daň v Dánsku (DK 11111111), ktorý je druhým odberateľom v rámci trojstranného obchodu, v hodnote 7 000 eur. Okrem toho v mesiaci december 2020 dodal reklamnú službu maďarskému podnikateľovi identifikovanému pre daň v Maďarsku (HU 3333333333) v hodnote 20 000 eur. V súhrnnom výkaze podanom za IV. štvrťrok 2020 platiteľ dane uvedie nasledovné údaje:
Kód štátu | IČ pre daň nadobúdateľa tovaru alebo príjemcu služby | Hodnota tovarov a služieb (v eurách) | Kód 1 alebo 2 | Pozn. |
CZ | 1234567915 | 15 000 | Dodanie tovaru | |
DK | 11111111 | 7 000 | 1 | Trojstranný obchod |
HU | 3333333333 | 20 000 | 2 | Dodanie služby |
Keď zistíte, že ste do súhrnného výkazu uviedli chybné údaje, máte povinnosť podať opravný súhrnný výkaz, ak ešte neuplynula lehota na podanie súhrnného výkazu alebo dodatočný súhrnný výkaz, ak lehota už uplynula. Opäť ho môžete podať len elektronicky.
V účtovnom systéme Money S3 a v ERP systémoch Money S4 a Money S5 podáte súhrnný výkaz veľmi jednoducho, rovnako tak aj priznanie k DPH alebo k dani z príjmu. Všetky údaje z faktúr za vás totiž systém automaticky vyplní, takže vám celý proces zaberie len pár minút a trochu klikania v intuitívnom rozhraní.
Začnete tým, že v menu Účtovníctvo kliknete na DPH a následne kliknete na Súhrnný výkaz elektronicky. S podaním vám pomôže štandardný sprievodca, ktorý vám poradí, čo vyplniť a kam kliknúť. Na prvých stránkach:
Na poslednej stránke už si len vyberiete spôsob, ktorým chcete hlásenie podať:
Vyzkúšajte zdarma Money S3 a presvedčte sa sami, ako je v ňom vedenie účtovníctva jednoduché.
Autorom článku je Katarína Serinová
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy