Infoservis: Ste platcovia DPH? Vláda Vám pripravuje nové povinnosti!

Viete aké budú Vaše nové povinnosti od januára 2014 ?  Vaše faktúry chcem mať v elektronickej podobe aj finančná správa. Zvládnete ďalšiu evidenciu DPH ručne, alebo to prenecháte na softvér ? Prinášame Vám informácie v spolupráci s vydavateľstvom Verlag Dashöfer.

Všetky faktúry, ktoré podnikateľ (platca DPH) dostal alebo obchodnému partnerovi poslal, chce mať v elektronickej forme aj finančná správa. Ráta sa s tým v novele zákona o DPH, ktorú v stredu schválila vláda a po odobrení v parlamente by mala nadobudnúť účinnosť od januára budúceho roka. Štát chce dostať faktúry podnikateľov na daňové úrady cez takzvaný kontrolný výkaz, v ktorom majú byť detaily o čísle faktúry, dátume prijatia platby, daňový základ aj sadzba dane. Zavedie ho skôr, ako plánoval, Akčný plán boja proti daňovým podvodom s ním rátal od októbra 2014. Údaje budú vypĺňať podnikatelia cez účtovný softvér, zatiaľ ho však nemajú na tieto účely prispôsobený. Firmy budú povinné si tento softvér aktualizovať alebo upraviť.

Kontrolný výkaz

  • ráta s ním novela zákona o DPH, ktorú v stredu schválila vláda, účinný by mal byť od 1. januára 2014,
  • vo výkaze majú byť detailné informácie o každej faktúre,
  • párovaním a krížovou kontrolou faktúr od dodávateľov a odberateľov sa má zamedziť odpočtom a únikom.

Hrozba vysokých pokút

Ako bude výkaz vyzerať, zatiaľ nevie presne ani rezort financií, ktorý novelu pripravil. Vzor výkazu pripravuje.„Softvér dnes vygeneruje zostavu výkazu DPH, tá je podkladom na posielanie daňového priznania k DPH,“vraví poradca ministra Radko Kuruc. Zostavu budú podnikatelia on-line posielať v podobe, ktorá zatiaľ nie je známa. Výkaz bude musieť poslať za každé zdaňovacie obdobie, keď je povinný podať aj daňové priznanie.

Podnikateľovi, ktorý nedoručí výkaz alebo v ňom odpíše z faktúry zlé údaje, bude môcť dať daňový úrad pokutu do desaťtisíc eur. Ak omyl zopakuje, postih môže byť až 100-tisíc eur. Firmy tento návrh kritizujú, tvrdia, že ich čaká ďalšia byrokracia a vyššie náklady. Podľa Republikovej únie zamestnávateľov zmena zaťaží podnikateľské prostredie, je technicky a finančne náročná s krátkym termínom na úpravu softvérov. Ministerstvo financií toto opatrenie považuje za kľúčový nástroj proti únikom na DPH. Na nich štát prichádza ročne o 1,2 až 2,3 miliardy eur. Daniari očakávajú, že získaním faktúr od dodávateľov aj odberateľov odhalia neprehľadné toky fiktívnych tovarov, ktorými sa vyhýbajú daňovej povinnosti. Pôjde o takzvané krížové kontroly.

„Automatické spracovanie získaných údajov a ich krížová kontrola pomôže odhaľovať karuselové podvody, podvodne vystavené faktúry, ktoré nie sú zaevidované ako príjem, ale na druhej strane si z nich odberatelia uplatňujú odpočet,“ reagovala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková. Zabrániť by sa malo vyplateniu nadmerného odpočtu z tej istej faktúry.

Ako bude fungovať?

V praxi môže byť spracovanie údajov zložitejšie. Finančná správa totiž stále nemá plne funkčný nový informačný systém od IBM a SAP, ktorý by údaje z faktúr analyzoval automaticky. V čase, keď sa daňové priznania k DPH skenujú a prevláda fyzické doručovanie, sa elektronizácia zdá ako sci-fi. Navyše, aby porovnávanie faktúr bolo efektívne a rýchle, žiada si to nové investície do IT systémov. Tie stoja desiatky miliónov eur.

Finančná správa neodpovedala, ako zmenu v zákone zvládnu v praxi jej čiastkové analytické systémy, akým je napríklad Data Warehouse. Môže tak fungovať poloautomatická práca analytikov finančnej správy a polície, ktorí si vyberú len dáta týkajúce sa podozrivých firiem.

Ing. Zuzana Neupauerová PhD., Zdroj: Verlag Dashöfer

Nejnovější články

Návod: Ako na vedenie účtovníctva online a aké programy využiť

Výhody a nevýhody online účtovníctva Hlavným dôvodom, prečo firmy pracujú v online účtovníctve, je flexibilita.…

15 júla, 2024

Ako zabezpečuje Money S3 ochranu vašich účtovných dát

Dôležitosť ochrany účtovných dát Dáta sa za posledné roky stali jedným z najcennejších aktív pre…

11 júla, 2024

Ako efektívne vyriešiť zádržné u faktúr v účtovnom programe

Čo je to zádržné Zádržné, niekedy nazývané aj pozastávky u faktúr, je metóda, ktorú firmy používajú…

9 júla, 2024

Ako si založiť živnosť v roku 2024 (osobne, písomne a elektronicky)

Druhy živností na Slovensku a ich zoznam Predpisom upravujúcim živnostenské podnikanie na Slovensku je zákon…

4 júla, 2024

Práceneschopnosť (PN) zamestnanca v roku 2024: čo mu patrí?

Dočasná pracovná neschopnosť zamestnanca (PN) Dočasná pracovná neschopnosť (často hovorovo označovaná ako „PN“) zamestnanca nastáva…

2 júla, 2024

S verziou 24.600 prichádzajú rozšírené možnosti API komunikácie pre ešte efektívnejšiu prácu

Ukončenie podpory aktualizácií pre vybrané operačné programy Ako sme už informovali v predchádzajúcich mesiacoch, nová…

1 júla, 2024

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy