Vzhľadom k situácii, ktorá vznikla pri vývoji stavu certifikovaných pokladníc, Ministerstvo financií schválilo odklad pokutovania za nedodržanie podmienok eKasy do 1. 1. 2020. Ak sa teda podnikateľ chcel vyhnúť pokutám, musel požiadať o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient, čím deklaroval svoj úmysel dodržať zákonnú povinnosť.
„Práve vďaka odkladu sa nám podarilo k 1. 1. 2020 nasadiť eKasu u všetkých našich zákazníkov, ktorí v stanovenom termíne požiadali o pridelenie eKasa klienta. O priebehu jej nasadzovania sme sa porozprávali s Danielou Kirkovou, obchodnou manažérkou pre SOHO segment.“
eKasa bola vnímaná zo strany podnikateľov skôr negatívne a bola sprevádzaná vysokou mierou neistoty a stresu. Znamenalo to pre nich zvýšené náklady, keďže si museli zakúpiť nové pokladnice, prípadne na svojich existujúcich zariadeniach vykonať upgrade. Podnikatelia dlhú dobu čakali na certifikáciu výrobcu svojich zariadení, prechádzali na VRP ba dokonca ukončili svoje podnikanie.
Zavádzanie systému eKasa nešlo od začiatku úplne podľa predstáv. Sprevádzali ho tri základné problémy. Renomovaní výrobcovia pokladníc mali problém získať certifikáciu pre svoje zariadenie. Na trhu bol fyzicky nedostatok pokladníc a z dôvodu dlhých a opakovaných certifikačných procesov sme nemali dostatok času na implementáciu a testovanie prepojení. Dokonca sme museli pristúpiť aj k zrušeniu podpory niektorých dlhoročne podporovaných zariadení a hľadať nové pokladnice, ktoré by sme mohli našim zákazníkom ponúknuť.
Tieto problémy si uvedomovala aj Finančná správa, ktorá pár dní pred plnou prevádzkou novelizovala zákon. To bolo pre nás, ako aj pre našich zákazníkov veľkou pomocou, keďže sme tým získali viac času.
Prvé pokladnice sme nasadili hneď začiatkom júla. Mali sme pol roka na to, aby sme všetkým zákazníkom, ktorí o to požiadali, zabezpečili nasadenie zariadení. Od začiatku sme ich informovali o dostupných riešeniach. Upozorňovali sme ich aj na to, aby si aj napriek odkladu, nenechávali nasadzovanie eKasy na poslednú chvíľu.
Po prvých troch mesiacoch od odkladu sankcií však malo nasadené eKasa riešenie iba 20 % z našich zákazníkov, ktorí potrebovali riešiť hotovostný predaj. A tu nastal zlom. V priebehu októbra si začali uvedomovať, že čas sa neúprosne kráti a stratili trpezlivosť pri čakaní na výsledky stále prebiehajúcich certifikačných procesov. Vedeli sme, že nás čaká náročné obdobie, pretože ešte 80 % zákazníkov s hotovostným predajom potrebovalo našu pomoc.
Možnosť, že by sme termín 1. 1. 2020 nestihli neprichádzala do úvahy. Robili sme všetko čo bolo v našich silách, aby zákazníci vstúpili do nového roku s funkčným riešením. Posledné dva mesiace roku 2019 sme všetci v spoločnosti žili eKasou. Pomáhal každý kto mohol, čo spoločnosť ešte viac stmelilo. Musím vyzdvihnúť taktiež aktivitu našich obchodných partnerov, ktorí nasadili eKasu značnému množstvu našich zákazníkov.
Nasadenie eKasy trvá v priemere 3 hodiny. Tento proces v sebe zahŕňa komunikáciu so zákazníkom pred nasadením, získanie inicializačných údajov pre „oživenie“ tlačiarne, inicializáciu zariadenia, samotné inštalovanie a nastavenie. V neposlednom rade tu musíme spomenúť aj oboznámenie zákazníka so zariadením a rozdielmi oproti predchádzajúcemu systému.
Na dĺžku nasadenia vplýva množstvo faktorov. Teda aký typ pokladnice je nasadzovaný, či je nová alebo sa robí upgrade pôvodnej. Či je potrebné defiskalizovať aj staré zariadenie, ako má zákazník pripravené priestory, pripojenie na internet a pod.
Ako som už vyššie spomenula, najväčšie obavy mali z termínov. Teda z toho, že im nestihneme eKasu nasadiť k 1. 1. 2020. Samozrejme mnohí z nich sa obávali aj jej funkčnosti, stability internetu a zaučenia personálu. V neposlednom rade aj zvýšených nákladov.
Výber zariadenia vo veľkej miere závisel od konkrétnych potrieb zákazníka. Zavážili najmä rýchlosť tlače, cena a mobilita zariadenia. Väčšina zákazníkov si zvolila fiskálnu tlačiareň s rýchlou tlačou, nadštandardne veľkým dátovým úložiskom a výborným záručným servisom a podporou.
Je potrebné sa poďakovať…
„Myslím, že je potrebné poďakovať sa hlavne našim zákazníkom. Tak za dôveru, že zverili riešenie eKasy do našich rúk, ako aj za trpezlivosť. Vzhľadom k tomu, že prvé certifikované zariadenie sme mali k dispozícií až začiatkom júla a množstvo zákazníkov odďaľovalo svoje rozhodnutie, ostalo nám menej času na ich nasadenie. Museli sme tak presunúť časť ľudských zdrojov na eKasu, čím sme cítili nedostatok ľudí pri klientoch, ktorí potrebovali riešiť úplne iné potreby. Žiaľ čas tu nepustil, ak sme nechceli zákazníkov ktorí požiadali o nasadenie eKasy ohroziť pokutami. O to viac si vážime našich zákazníkov, ktorí pre to mali pochopenie. Rovnako musím poďakovať mojim kolegom, ktorí si za posledný polrok 2019 siahli skutočne na dno svojich síl a nepoznali oddych. S nasadzovaním eKasy sa nám razantne zvýšila spotreba kávy.“
Viktor Pieš,
riaditeľ Solitea Slovensko, a. s.
Správa dát Zálohu agendy, ktorá vznikla vo verzii 24.950 na oficiálne nepodporovaných mutáciách OS Windows,…
Skladovú evidenciu môžete viesť aj v papierovej forme alebo napríklad v programe Excel. Obe možnosti…
Vyčítanie dokladov v PDF, JPEG či PNG? Žiadny problém! Modul Inbox bol rozšírený o vylepšenú funkcionalitu…
Jedno úložisko na všetky prijaté doklady Firmy často prijímajú faktúry a iné doklady na niekoľko…
Komplexné riešenie na spracovanie vašich prijatých dokladov Modul Inbox je z pohľadu používateľov významnou pomocou…
Modul Inbox – Nová elektronická schránka pre všetky doklady Nový modul Inbox vám umožní efektívnejšiu…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy